Samenwerking Telenet en Vlotter voor refurbishing modems en andere toestellen

Case
Thomas Vandenhaute
Stefan Milis

Productlevensduurverlenging dankzij herstel en opwaarderen door maatwerkbedrijven

Kunnen stappen in het herstel en de opwaardering van producten overgenomen worden door maatwerkbedrijven? We zijn op zoek naar de sleutels tot succes in dergelijke samenwerkingen en kunnen al een case aan u voorstellen: de refurbishing van modems en andere toestellen voor Telenet door maatbedrijf Vlotter.

Industriële producten en producten opgebouwd uit vele onderdelen herstellen en een nieuw leven schenken, vereist heel wat stappen. 
Eerst en vooral moet u de producten na gebruik inzamelen, daarna inspecteren, herstellen waar nodig, testen en valideren voor hergebruik en ten slotte terug verkopen.

Een aantal van deze stappen kunnen maatwerkbedrijven uitvoeren. Het valt op dat dit te weinig gebeurt. Enerzijds kunnen we onderzoeken waarom dat zo is, anderzijds willen we ook gewoon leren wat de succesfactoren zijn door de cases waarin het wel lukt samen te brengen en te analyseren. Dit laatste is wat we nu opstarten en waarvoor kunnen we ook uw hulp goed gebruiken! 

We zoeken sprekende voorbeelden waarin maatwerkbedrijven een rol spelen bij het inspecteren, testen, herstellen, opwaarderen, reinigen, opnieuw verkopen van bij voorkeur meer complexe producten. 

In een eerste korte zoektocht hebben we al enkele cases geïdentificeerd. We zijn er ons van bewust dat er meer succesverhalen zijn. U wilt uw succesverhaal delen? Laat het ons zeker weten, zodat we ook uw case kunnen beschrijven en er lessen uit trekken! 

Deze case leert ons hoe refurbishing van modems en andere producten van de Vlaamse aanbieder van televisie, internet en telefonie Telenet de levensduur van deze toestellen aanzienlijk verlengt.

Product en methode van levensduurverlenging

Wat? Refurbishing van alle Telenet-producten die consumenten fysiek thuis hebben, om de levensduur ervan te verlengen.
Telenet heeft een ambitieus TRR (Testing, Refurbishing and Repair )-programma. Het heeft ook jaren geleden al beslist om niet zomaar oude modems te vervangen door nieuwe.

Activiteit maatwerkbedrijf

De samenwerking met maatwerkbedrijf Vlotter gaat terug tot 2008. Vlotter voert twee taken uit voor Telenet.

Voor haar eerste taak ontvangt Vlotter per jaar ongeveer 1 miljoen toestellen die terugkomen via retail en technici. Dit zijn alle toestellen die fysiek bij de consument thuis geplaatst worden. De toestellen worden gesorteerd voor schroot, weer opsturen naar de OEM voor behandeling onder garantie, of voor testen en refurbishen, de tweede hoofdtaak van Vlotter. Alle toestellen worden ook gescand, zodat het ERP-systeem van Telenet perfect op de hoogte is van het aantal producten in de keten.

De tweede taak van Vlotter omvat het testen en refurbishen van de producten. De toestellen die na refurbishing defectloos de testen doorstaan, worden gereinigd, verpakt en gelabeld en klaargemaakt voor hergebruik. Dit loopt zo vlot dat de producten die Vlotter heeft behandeld, bij de technici en installateurs van Telenet een hogere betrouwbaarheid kennen en een beter imago hebben dan de nieuwe varianten.

Dankzij deze werkwijze heeft Telenet in 2022 alleen al 483 ton elektronisch afval en de hieraan gekoppelde nieuwe aankopen kunnen vermijden.

Succesfactoren 

  • De inzet op een langdurige, strategische samenwerking, door een groeiende professionele samenwerking,  startend vanuit kennismaking via co-creatie naar strategisch partnerschap.
  • Een hogere winst door dure afvalverwerking te vermijden en de uitstel van aankoop van nieuwe producten. 
  • Gemeenschappelijke doelen in sociale economie en werkgelegenheid, en zo een sterke duurzaamheidsvisie in praktijk gebracht, met aandacht voor bedrijf, milieu en mensen.

Lees meer over de aanpak van Vlotter.  

Informatie of inspiratie sprokkelen over hoe omgaan met complexiteit van levensduurverlenging van producten in maatwerkbedrijven? 

Doe het op het project platform!

 

Zien we iets over het hoofd, ziet u succesfactoren die we niet hebben opgemerkt of heeft u ook een case? 

Laat het ons weten!
 

Meer informatie over onze expertise

Auteurs

Heb je een vraag?

Stuur ze naar innovation@sirris.be