Innoverend 'Bosch Tienen' wordt Factory of the Future 2019

Walter Auwers

Tijdens de vijfde editie van de Factory of the Future Awards in Kortrijk mochten tien bedrijven de titel van Factory of the Future in ontvangst nemen, de prijs van Sirris en Agoria voor de bedrijven die er het best in slagen om de technologieën van de toekomst te verzoenen met werk op maat van mens en milieu. Een van de winnaars is het Tiense Robert Bosch Produktie N.V.

Eén van de sleuteldoelstellingen van Sirris en Agoria is om de technologische industrie maximaal te laten bijdragen aan een welvarende en duurzame samenleving. Samen met verschillende partners ondersteunen Sirris en Agoria de maakbedrijven om dit te kunnen verwezenlijken, onder andere via het project ‘Factory of the Future’, waarbij jaarlijks de beste leerlingen van de klas onderscheiden worden met een award.

Factories of the Future investeren in digitalisering, in slimme processen en producten en in een productie van wereldniveau, maar ze gaan ook doordacht om met energie en materialen en hebben aandacht voor betrokkenheid, creativiteit en autonomie van hun medewerkers.

De tien winnende bedrijven ontvingen op 6 februari de titel van Factory of the Future uit handen van Vlaams minister-president Geert Bourgeois. Het gaat om BMT Aerospace, Robert Bosch Produktie N.V., Colruyt Group Fine Food, Duracell, Janssen, Lavetan, Mirion Technologies, Niko Group, Materialise en Rf-Technologies.

Robert Bosch Produktie N.V. - 'Bosch Tienen' - is over de jaren uitgegroeid tot de productievestiging van ruitenwissers, zowel voor originele uitrusting als voor de vervangingsmarkt, en levert ook onderdelen aan zusterbedrijven in Europa en Azië. Als 'Center of Competence' heeft de onderneming over de jaren heen nieuwe productgeneraties ontwikkeld om de concurrentiepositie te versterken. Vanuit Bosch Tienen worden de nieuwe generaties wisbladen en bijhorende rubbers, maar ook andere producten ontwikkeld. De R&D-teams worden aangestuurd om samen met de klant nieuwe technologieën te lanceren.

Sterkere competitiviteit dankzij innovatie

Transformaties vinden plaats op verschillende vlakken: zo wil Robert Bosch Produktie N.V., naast aan de automotive, ook toeleveren aan andere markten, zoals toestellen voor huishoudelijke toepassingen. Het maakt bij ontwikkeling gebruik van nieuwe technologieën, waaronder simulatie en 3D-printen, om sneller prototypes te kunnen maken. Het bedrijf werkt met multidisciplinaire teams die simultaan processen en producten ontwikkelen.

De veranderingsstrategie van Bosch Tienen komt uit een streven naar het versterken van de concurrentiepositie. Elk element dat nodig is om het uiteindelijke product aan de eindklant te leveren werd aangepakt. Het productdesign werd in die mate herdacht dat arbeidsintensieve processen wegvallen, complexiteit naar het einde van de waardeketen verhuist, het aansturen van het productieproces vereenvoudigd wordt en de toevoer van componenten geoptimaliseerd kan worden. Basisfilosofie is een inline-inflow-productie waarbij verspilling maximaal vermeden wordt door verhoging van de flexibiliteit van het productieapparaat. Zo ontwikkelde het een eigen inline coatingsysteem en lasproces met ultrasoontechnologie om een offline proces te kunnen elimineren.

Digitalisering ondersteunt snelle reactietijden en creëert de basis van een voortdurende optimalisatie. Alle machines zijn uitgerust met camera's en sensoren, waardoor grote hoeveelheden aan data worden vergaard, die in realtime beschikbaar zijn voor de medewerkers. Zo kunnen fouten worden vermeden en de kwaliteit van proces en product verbeterd. Medewerkers worden actief betrokken in het veranderingstraject, wat systematisch ondersteund wordt met een toolbox gebaseerd op continue verbetering.

 

 

 

More information about our expertise

Authors

Do you have a question?

Send them to innovation@sirris.be