Jaarverslag

Jaarverslag van 2023, het jaar van de kentering

Herman Derache
Jeroen Deleu

Sirris neemt rol van ‘architect van innovatie’ ten volle op

Na een moeilijke periode brak in 2023 een tijd van innovatieve groei aan voor onze industrie, wat zich vertaalt in innovatieprojecten, in het bijzonder rond energietransitie en ter verbetering van de competitiviteit. Om meer dan ooit klaar te staan voor de bedrijven, zette Sirris enkele belangrijke structurele stappen, en investeerde in verregaande samenwerkingen en meer state-of-the-art infrastructuur. Al dit moois vertaalde zich in tal van succesvol afgeronde projecten bij Belgische bedrijven. Lees er alles over in ons jaarverslag en laat u inspireren.

Na enkele turbulente jaren, zagen we in 2023 een kentering als het gaat om innovatie: we zagen we het volume innovatiediensten aan bedrijven met 6% stijgen en het aantal onderzoeksprojecten met 5% groeien. Daarbij valt de toenemende aandacht voor innovatieprojecten rond energietransitie (+10%) en projecten ter verbetering van de competitiviteit (+5%) op. Niet toevallig twee thema’s waar Sirris zich de voorbije jaren in heeft verdiept.

Meer dan ooit kon Sirris zijn rol als ‘architect van innovatie’ ten volle spelen. En dit dankzij een aantal belangrijke, structurele stappen die we in 2023 hebben gezet. Niet in het minst de heropstart van het Strategisch Comité: een adviesorgaan met een aantal vooraanstaande industriële vertegenwoordigers uit de sector. Daarmee houdt Sirris, als hét collectief innovatiecentrum van de technologiesector in ons land, de vinger aan de pols van wat er bij de bedrijven in Vlaanderen, Brussel en Wallonië leeft en met welke uitdagingen ze kampen op het vlak van innovatie.

Investeren, in mensen en meer

Naast de groei aan innovatieprojecten, was 2023 ook het jaar waarin we samenwerkingen in verschillende ecosystemen hebben versterkt en hebben ingezet op nieuwe en modernere infrastructuren ten dienste van de maakindustrie.

We verhuisden onze Diepenbeekse industriële laboruimte naar de ultramoderne FacThory in het Thor Park in Genk. Dat gaf ons niet alleen de ruimte om verder uit te breiden en in nieuwe infrastructuur te investeren, het was ook de perfecte opportuniteit om dichter bij de organisaties en bedrijven uit ons ecosysteem te zitten.

We legden de eerste steen van het House of Manufacturing in Kortrijk, eveneens middenin een belangrijk ecosysteem voor Sirris. Het wordt een state-of-the-art nieuwbouwproject dat dé West-Vlaamse ontmoetingsplek voor de maakindustrie zal zijn.

Tot slot bouwden we in Charleroi verder aan onze 4.0 demonstrator om bedrijven te helpen hun productielijnen flexibeler te maken. Waar een machine vroeger één product maakte, moeten binnenkort meerdere producten van dezelfde productievloer kunnen rollen zonder meerkosten

GenAI

Eind 2023 werd ten slotte een groots investeringsplan voor generatieve artificiële intelligentie (GenAI) opgezet. AI – en dan vooral generatieve AI – evolueert aan een ongeziene snelheid. Daarom schakelen we met Sirris enkele versnellingen hoger om bedrijven uit de technologische sector hun voorsprong op de markt te consolideren – en zelfs te vergroten waar dat kan.

Het slim implementeren van AI zal de komende jaren overal een essentiële katalysator van productiviteit en dus groei zijn. De voorsprong van bedrijven en organisaties die als eersten de nieuwe technologieën omarmen, kunnen daarom van goudwaarde zijn. Het is aan Sirris om hen daarin bij te staan en hen van de voordelen van de nieuwe innovaties te laten genieten. Op die manier zal Sirris het aantal bedrijven dat de modernste technologieën dagdagelijks inzet in onze sector helpen groeien. En dat met één doel: de bedrijven competitief houden.

Hoe we 2023, als jaar van de kentering, meer gedetailleerd hebben waargemaakt? Dat leest u in ons jaarverslag.
Het jaarverslag 2023 bevat ook een selectie van inspirerende voorbeelden van technologische innovatie in de industrie.  Laat bedrijven als Bao Living, Solhyd met zijn waterstofpanelen met zijn duurzame, modulaire badkamers en Macq met zijn AI-gestuurde verkeersveiligheidscamera’s u inspireren  en een leidraad zijn voor uw onderneming om nieuwe technologieën te introduceren en implementeren.

In 2023 begeleidde Sirris 1.180 innovatietrajecten en 140 R&D-projecten voor 935 bedrijven – waarvan meer dan 75 procent kmo’s zijn. Sirris gaf 75 webinars, opleidingen en masterclasses aan 2050 deelnemers, en kreeg 71.300 websitebezoeken op www.sirris.be, toegewijd aan een twintigtal technologieën in vijf expertisedomeinen: productinnovatie, advanced manufacturing, innovatiemanagement, digitale transformatie en de groene transitie.

De experts van Sirris staan klaar – samen met ons uitgebreide netwerk aan partners – om Belgische technologiebedrijven te ondersteunen bij de adoptie van nieuwe technologieën en de bijhorende risico's te beheersen.

Heb je een vraag?

Stuur ze naar innovation@sirris.be