Digital farming

AVR ondersteunt digitale landbouw met slimme productinnovatie

Case
Pieter Beyl

Digitalisering is overal en dat geldt ook voor slimme producten. Maar hoe kan een productiebedrijf nu de stap zetten naar slimme producten? Dat lezen we in het verhaal van AVR.

AVR produceert al decennialang machines voor een optimale aardappelteelt. Sinds kort wordt de landbouwsector ingrijpend getransformeerd door digitalisering. Landbouwers moeten uitgebreider toelichten wat ze met het land en de gewassen doen, en supermarkten willen meer informatie over de herkomst van hun voedingsproducten. We moeten dan ook data verzamelen en delen om deze uitdagingen in de landbouw het hoofd te bieden.

Een digitaal platform voor gecentraliseerde dataverzameling en -analyse

Daarom heeft AVR een digitaal platform ontwikkeld voor het verzamelen, analyseren en delen van data met betrekking tot de aardappelteelt. De data worden verzameld van geconnecteerde, met sensoren uitgeruste machines voor een verscheidenheid aan toepassingen die helpen bij het optimaliseren van landbouwactiviteiten. Landbouwers kunnen nu heel gericht bemesten en sproeien en zo hun opbrengst optimaliseren en hun kosten verlagen. Dealers kunnen door de beschikbaarheid van machinedata hun service optimaliseren en eventuele problemen razendsnel verhelpen.

Een technology stack van sensor tot cloud beheren

Elke AVR-machine kan worden uitgerust met een IoT-hardwaremodule die data verzamelt van de ingebouwde GPS, sensoren en machinecontroller en deze via een mobiele verbinding naar een cloudgebaseerd IoT-platform stuurt. Het IoT-platform vormt de ruggengraat van een verscheidenheid aan toepassingen, zoals real-time monitoring, geofencing, diagnose op afstand en veldbeheer. Via een API kunnen ook data worden uitgewisseld met externe platformen en applicaties. AVR riep de hulp in van een aantal externe spelers voor uitdagingen zoals een verscheidenheid aan hard- en softwaretechnologieën en het maken van toekomstbestendige keuzes. Tijdens het ontwikkelingstraject van het slimme product lag de focus op het aantrekken van de juiste vaardigheden, zowel binnen het bedrijf als door samenwerking met partners.

Bedrijfswaarde creëren met een assortiment slimme producten

AVR wil verder groeien door zijn klanten met een digitaal aanbod te helpen. Daarenboven helpen de verzamelde data het bedrijf om zijn machines te verbeteren en nieuwe behoeften in de landbouwsector aan te pakken. Momenteel wordt klanttoegang tot het digitale platform aangeboden via een abonnement. De IoT-hardware zit standaard in de nieuwste AVR-machines en kan achteraf in andere machines worden ingebouwd.

We kunnen de belangrijkste succesfactoren voor AVR bij het op de markt brengen van zijn slimme productoplossing als volgt samenvatten: Ten eerste was ondersteuning van het management cruciaal om de visie te bepalen, een team samen te stellen en de organisatie te betrekken. AVR heeft zijn professionele netwerk uitgebreid, niet alleen door het aantrekken van de juiste vaardigheden, zoals eerder vermeld, maar ook door het opzetten van een gesubsidieerd innovatieproject. En tot slot koos het bedrijf voor een flexibele projectaanpak: door kleine stapjes in een duidelijke richting te zetten en deze te valideren bij klanten kon het bedrijf snel bijleren.

Meer weten over slimme productinnovaties? In ons webinar “Succesvol innoveren met slimme producten & het IoT” op 3 februari 2023 zullen Pattyn en Ethernetics hun cases en geleerde lessen delen. Meer informatie en inschrijvingen: hier

Meer informatie over onze expertise

Auteurs

Heb je een vraag?

Stuur ze naar innovation@sirris.be