‘Hoe bouw je een digitale dienst / SaaS-aanbod uit?’
Denk u erover om een digitaal product/SaaS-model op de markt te brengen? Een digitaal businessmodel heeft inderdaad veel voordelen. Het maakt het mogelijk om onder meer een betere klantinteractie en -ervaring mogelijk te maken, om meer terugkerende inkomsten te genereren, toegang tot nieuwe markten te creëren, verbeterde gegevensverzameling en analyses te realiseren, ... Maar er zijn ook belangrijke uitdagingen verbonden aan de introductie van een digitaal bedrijfs/SaaS-model. Het ontwikkelen en in de markt zetten van een digitale dienst gebeurt radicaal anders dan we gewoon zijn bij klassieke diensten of fysieke producten.
Voor wie?
Bent u als CxO, innovatiemanager of productmanager betrokken bij of verantwoordelijk voor het uitwerken van de product roadmap? Heeft u er moeite mee het management of de collega’s te overtuigen dat het op een andere manier moet? Of bent u zelf nog op zoek naar de beste aanpak om een digitaal aanbod uit te werken en in de markt te zetten?
De masterclass is toegankelijk voor zowel niet-technische als technische profielen. Zowel voor bedrijven die al een concreet idee hebben voor de uitbouw van een digitale business, als voor bedrijven die nog meer in de verkennende fase zitten.
Wat kunt u verwachten?
Deze masterclass van Sirris en Agoria geeft u alle kennis en tools om een overtuigende en onderbouwde case te maken rond het potentieel en de uitwerking van een nieuw digitaal product. We gaan hiervoor dieper in op vier kerndomeinen: het proces, de technologie, het team en de business.
Enkele vragen over het ontwikkelen van digitale diensten die zullen aan bod komen:
- Hoe bouw je online een sterke relatie met de gebruiker op?
- Hoe kan je vanuit R&D beter begrijpen wat de noden van de eindgebruikers zijn?
- Welke development aanpak gebruik je het best?
- Welke technologische kennis moet je in huis halen?
- Wat is de impact op je business model en cashflow?
- Wat met juridische aspecten zoals service levels en data security?
Doorheen de dag gaan we dieper in op de vier deelgebieden:
Proces: door stapsgewijs en exploratief te werken, minimaliseert u het risico om een dienst te ontwikkelen waar de klant geen waarde in ziet
Technologie: door maximaal gebruik te maken van bestaande componenten, kunt u focussen op de USP’s van uw dienst en inzicht krijgen in het gebruik ervan
Organisatie: door verschillende disciplines te integreren in één team met voldoende beslissingsbevoegdheid, kunt u de optimale dienst voor de gebruiker creëren
Business: door te werken aan een goede balans tussen prijs en klantenloyaliteit, verzekert u recurrente inkomsten en een voorspelbare business
Er is telkens een uitgebreid deel ex cathedra en daarna een oefening of ruimte voor discussie met de andere deelnemers op basis van eigen voorbeelden en ervaring.
De sessies worden in het Nederlands gegeven; het voorziene materiaal is in het Engels.
Wie zijn de lesgevers?
- Peter Verhasselt, Senior Advisor Digital Product Management en Nick Boucart, Senior Advisor Software Engineering & ICT bij Sirris.
- Peter en Nick zijn de auteurs van het boek 'Hyperscale and Microcare, The digital Business Cookbook'. Elke deelnemer ontvangt een exemplaar.
- Carine Lucas en Isabel Michiels, beiden Expert Digitale Innovatie bij Agoria.
Prijs
De prijs voor een masterclass is € 1.340. Bedrijven in Vlaanderen betalen slechts € 425 dankzij de steun van VLAIO in de context van het #industriepartnerschap.
Voor de Kmo-portefeuille komt dit initiatief niet in aanmerking.