Oriënteren en beslissen in slimme productexploratie
Een product slim maken met digitale technologie opent vele mogelijkheden en tegelijk vele vragen: welke slimme oplossing wil ik realiseren? Welke technologieën en expertises heb ik daarvoor nodig? Wat verandert er aan mijn businessmodel en ontwikkeling? En hoe kan ik die hele zoektocht best aanpakken? Sirris en imec sloegen de handen in elkaar om bedrijven die fysieke producten bouwen te ondersteunen bij hun stappen naar een slim product.
Waarom slimme producten?
Slimme producten zijn fysieke producten die met behulp van digitale technologie uitgebreid worden met slimme functionaliteiten, digitale diensten en data-gedreven oplossingen. Dankzij connectiviteit en software in en rondom het product kan een slim product zich aanpassen aan de gebruikers, de omgeving en de businessnoden. Door een antwoord te bieden op een concrete nood creëert een slim product meerwaarde voor gebruikers én productbouwers.
Ondersteuning bij uw verkenning van slimme producten
Doorheen dit driejarig project hebben Sirris en imec ondersteunende tools ontwikkeld die bedrijven helpen om sneller tot een beter slim productconcept te komen. De tools en individuele ondersteuning blijven na het project beschikbaar, ook voor bedrijven die morgen met hun verkenning van slimme producten willen beginnen.
Maak gebruik van beschikbare methodes en tools om de slaagkansen van uw slimme productinnovatie te verhogen
- Concrete slimme productscenario's toegepast in bestaande slimme productinnovaties: een inspiratiegids, een aanpak om relevante en waardevolle ideeën te identificeren en een methodologie om de market-fit te valideren ter ondersteuning van de productstrategie en het product management.
- Gestructureerde verkenningsaanpak voor de evaluatie van de haalbaarheid van slimme productopties: een maturiteitsscan, een instrument voor productopvolging en een reeks richtlijnen en templates, gebaseerd op standaarden uit systems engineering.
- Strategie om proofs-of-concept te gebruiken voor risicobeheersing en validatie: een aanpak die de verschillende activiteiten identificeert om een slim productconcept te verkennen en te valideren, en aanbevelingen voor de technologische ontwikkeling van slimme producten.
De projectresultaten werden naar de doelgroep gebracht via webinars, masterclasses en individuele coachings. Bij een 30-tal bedrijven zijn de methodes en inzichten ondertussen al verder geïmplementeerd in haalbaarheidsstudies of ontwikkelingsprojecten.
Financiering
'Oriënteren en beslissen in slimme productexploratie' is een COOCK-project, gesteund door VLAIO.
Referentie
HBC.2019.2501