Wordline, Europese marktleider op het gebied van betaal- en transactiediensten, maar ook vooraanstaand fabrikant van betaalterminals, heeft maatregelen getroffen om zijn milieu-impact terug te dringen door een herziening van zijn processen en producten. De onderneming werkte samen met Sirris en Agoria om zowel haar kosten als haar impact op het milieu terug te dringen en implementeerde hiertoe een proces van permanente verbetering, in lijn met het ambitieuze beleid inzake maatschappelijk verantwoord ondernemen van de Worldline Group (dat formeel is vastgelegd in het programma-Trust 2020).
De entiteit Terminals van Worldline ontwerpt, verkoopt en beheert betaalterminals voor de internationale markt, hoofdzakelijk voor het premium-segment. De terminals van Worldline bieden tal van functionaliteiten en opties; het proces van productdesign vergt bijgevolg een grondige interdisciplinaire technologische kennis en samenwerking.
De uitdaging bestaat erin mechanische en elektronische componenten alsook functionaliteiten voor gegevensvastlegging, -transmissie en -veiligheid in één compact, esthetisch en gebruiksvriendelijk apparaat te bundelen. Bovendien moeten de apparaten lang meegaan en makkelijk te updaten zijn op het ritme van de evolutie van de elektronische systemen.
Bewustwording
Wordline, dat sinds 2012 ISO14001-gecertificeerd is, heeft maatregelen getroffen om zijn milieu-impact terug te dringen door een herziening van zijn processen en producten. Sirris, Agoria en Worldline werkten samen aan het opzetten van workshops om dit verbeteringsproces tot stand te brengen. De inleidende workshop, waarbij de mogelijke voordelen van de circulaire economie en het ecodesign werden bestudeerd, kon op een enthousiaste respons rekenen, wat de onderneming ertoe aanzette een aantal thema's en ideeën te selecteren om verder uit te diepen in individuele en collectieve werksessies.
Voortaan kan Worldline de ecologische impact van producten meten en monitoren, van design tot vermarkting over productie. Alle behoeften zijn voortaan in het designproces opgenomen, uitgaande van de initiële productideeën.
Dhr. Sébastien Spanneut (Industrialization Project Manager): “Voor ons maakt het veel uit te weten dat onze beslissingen reeds in een vroegtijdig stadium van het proces een impact hebben, ook al zijn we de eerste productconcepten nog aan het bespreken. Door het meten van de ecologische impact kunnen we het mogelijke effect van onze keuzes van in het begin evalueren.”
De keuzes van productievestigingen en transportwijzen hebben enorme gevolgen op zowel economisch als ecologisch vlak, omdat de meerfasige productieprocessen locaties in Europa en Azië, internationale markten en een gedistribueerde toeleveringsketen impliceren. Door de eco-impact van producten te meten, kunnen we verschillende scenario's analyseren en de toeleveringsketen optimaliseren in termen van kosten en ecologische impact. De ontwikkeling van bijkomende criteria voor de beoordeling van scenario's versterkt nog de strategische besluitvormingsprocessen van Worldline.
Kunststofbehuizingen
De behuizing van een product draagt in grote mate bij tot het totale gewicht en de eco-impact ervan; er dienen dus maatregelen te worden genomen om alternatieve oplossingen voor de huidige kunststofbehuizingen te vinden. Het materiaal van behuizingen dient aan tal van vereisten te voldoen (uv-stabiliteit, mechanische vereisten, brandvertragende eigenschappen,…), wat een grondig selectie- en testproces vergt. Worldline werkt steeds nauwer met zijn leveranciers en onderaannemers samen om nieuwe materialen te onderzoeken en te evalueren. Vroegtijdige feedback over tests met een multidisciplinair productdesignteam zorgt voor een forse meerwaarde. En het maakt het mogelijk behoeften, verwachtingen en nieuwe opportuniteiten te onderzoeken, wat een evolutief proces voor materiaalselectie op gang brengt.
Verpakking
Om onnodige verpakkingen te beperken, bestudeerde Worldline de onderliggende behoeften bij verschillende stadia van het proces: individuele verpakking, bulkverpakking, installatie en dergelijke meer. Worldline evalueerde de fundamentele behoeften, stelde gevestigde gewoontes in vraag en kwam zo nieuwe concepten op het spoor om nodeloze verpakkingen te beperken en de logistiek te stroomlijnen.
Dhr. René Slinckx (Terminal manufacturing and Repair Manager): "Door onze gewoontes en aannames in vraag te stellen én alternatieven te onderzoeken als een multidisciplinair team, hebben we al belangrijke besparingsmogelijkheden in kaart kunnen brengen. Daarnaast hebben we ook de CO2-voetafdruk van onze activiteiten kunnen verlagen. Wat ons nu te doen staat, is nog meer maatregelen vinden die we dan naar gedetailleerde bedrijfsplannen vertalen."
Proces van voortdurende verbetering
De voortdurende verbetering maakt nu integraal deel uit van de managementsystemen van Worldline, hoewel zich altijd nieuwe uitdagingen zullen aandienen. Een voorbeeld hiervan is de impact van het verplicht afleveren van geprinte ontvangstbewijzen/betalingsbewijzen bij elke transactie. “Wij hebben ons dan ook tot doel gesteld het gebruik van thermisch papier in de handelszaken te verminderen.” Nogmaals, de eerste stap zal erin bestaan bestaande aannames en gewoontes in vraag te stellen.
Wil u meer weten over waarom de circulaire economie ook voor uw bedrijf een meerwaarde kan zijn? Download de uitgebreide whitepaper die we recent opstelden en publiceerden, met naast de case van Worldline nog verschillende andere voorbeelden van bedrijven die concrete acties nemen. Niemand wil immers een slechtere wereld, toch?
(Bron foto bovenaan: Wordline)