A manufacturer and supplier of professional lighting solutions, ETAP has achieved great results within a short period of time by implementing QRM in various departments.
ETAP in Malle realiseert energiezuinige, flexibele en comfortabele verlichtingsoplossingen voor professionele omgevingen. Het ontwikkelt en produceert eigen armaturen en systemen, zowel voor verlichting als noodverlichting, en ging recent op zoek naar een nieuwe aanpak om zijn klanten sneller te kunnen bedienen. Het bedrijf vond deze nieuwe aanpak in quick response manufacturing (QRM), een groeistrategie die zich focust op het radicaal verkorten van de doorlooptijden. Om zich te verdiepen in deze aanpak volgden verschillende medewerkers de QRM Silver-opleiding.
QRM @ ETAP
De onderneming is ondertussen al enige tijd bezig met de implementatie van QRM en startte verschillende projecten, zowel in productie als in de kantooromgeving:
Voor de toepassing van QRM in productie startte ETAP met haar afdeling noodverlichting, om de doorlooptijd van order tot verzending te reduceren. Dankzij meerdere ingrepen kon de doorlooptijd van vijftien naar vijf werkdagen worden teruggebracht. Ook de productie van standaard pictogrammen werd aangepakt. Hier kon de doorlooptijd al worden gereduceerd tot drie werkdagen.
Dit succes stimuleerde ETAP om verder te gaan op de ingeslagen weg: leveringen binnen één week naar Australië en Nieuw-Zeeland, een daling van de voorraad met 150 K€ in de stock van afgewerkte producten, de rotatie in het magazijn met eindproducten werd van 34 dagen teruggebracht naar vier dagen
Een ander belangrijk project dat via de QRM-methode onder handen werd genomen, was het LAAS (light-as-a-service)-offertetraject voor de Belgische markt. Dankzij een analyse van het offerteproces kon de doorlooptijd van de lichtstudies verkort worden door extra capaciteit te creëren via procesoptimalisatie en crosstraining van de sales-support-medewerkers.
Een laatste project betrof een herontwerp van een product. Deze opdracht werd tot een goed einde gebracht door het vormen van een 'Quick Response Office Cell' (Q-ROC). Hierbij werd een team van medewerkers samengebracht op één locatie om zo intens te kunnen samenwerken. Ondanks de impact van COVID-19 kwam een veel sterker concept tot stand en werd de ontwikkeltijd met twee maand ingekort.
Impact en geleerde lessen
Uit de vele projecten kon ETAP heel wat ervaring opbouwen en lessen trekken. De onderneming heeft ondertussen een fulltime QRM Program-manager en wil de principes van QRM doortrekken naar andere niveaus binnen het bedrijf. Ook naar de markt toe bleek de implementatie van de QRM-strategie een belangrijke zet om concurrentieel te kunnen blijven, wat een aanzienlijke uitdaging is omwille van de grote diversiteit binnen het gamma van ETAP.