De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) biedt in opdracht van de Belgische Staat treindiensten aan. De maatschappij vervoert jaarlijks miljoenen reizigers binnen en over de landsgrenzen van België. Tijdens de koudere maanden heeft de spoorwegonderneming klassiek te kampen met sneeuw- en ijsgerelateerde problemen. Onder de treinstellen bevinden zich de sensoren van het radarsysteem om van rails te wisselen. Wanneer deze sensoren door de weersomstandigheden niet naar behoren kunnen werken, kan de veiligheid in gevaar komen. Om dit te voorkomen, werd overwogen het radarsysteem te voorzien van een anti-ijscoating die het moet beschermen tegen ijsopbouw. De NMBS klopte voor deze testen aan bij Sirris.
In haar faciliteit in de Haven van Antwerpen beschikken de experts over een grote klimaatkamer voorzien van een testopstelling, specifiek ontworpen voor ijsvormingstesten. Hierop werden twee radarsystemen – een voorzien van de coating, de twee zonder coating - geplaatst en vervolgens besproeid met ijs, om de weersomstandigheden waaraan de systemen blootstaan zo waarheidsgetrouw mogelijk na te bootsen.
Zo kon de NMBS de effectiviteit van verschillende anti-ijs coatings op haar radarsystemen achterhalen.