Een blik op de drie niveaus van GenAI-gebruik in bedrijven

Artikel
Wim Codenie

Het concurrentievoordeel van generatieve AI ontsluiten

Generatieve artificiële intelligentie (GenAI) transformeert industrieën door de efficiëntie te verbeteren, innovatie te stimuleren en nieuwe concurrentievoordelen te creëren. Niet alle GenAI-toepassingen zijn echter dezelfde. Bedrijven moeten de verschillende niveaus van AI-integratie begrijpen om het potentieel ervan volledig te kunnen benutten. In dit artikel zullen we de drie niveaus van AI-gebruik in bedrijven bespreken.

De drie niveaus van AI-gebruik die we bespreken, zijn in elk type bedrijf van toepassing.

Niveau 1 - Algemeen beschikbare AI-tools gebruiken

Het eerste niveau van AI-integratie houdt in dat men van algemeen beschikbare GenAI-tools gebruik maakt om de efficiëntie van verschillende bedrijfsactiviteiten te verhogen. Dit is momenteel de meest voorkomende toepassing van AI in uiteenlopende sectoren. Tools zoals ChatGPT en Dall-E worden courant gebruikt bij klantenservice, beheer van toeleveringsketens, marketing, ... Tegenwoordig zijn er AI-tools beschikbaar voor bijna elke taak en meerdere websites die u helpen bij het vinden van dergelijke tools.

Het belang van niveau 1 

Het implementeren van AI-tools van niveau 1 biedt onmiddellijke voordelen, zoals een verbeterde operationele efficiëntie, kostenbesparingen en betere besluitvorming. Het is voor alle bedrijven aan te raden deze tools te integreren om concurrentieel te blijven. Op de korte termijn kunnen bedrijven die deze technologieën snel en effectief toepassen een tijdelijk voordeel behalen ten opzichte van hun concurrenten.

Beperkingen

Alleen vertrouwen op algemeen beschikbare AI-modellen brengt echter beperkingen met zich mee. Omdat deze tools voor iedereen toegankelijk zijn, kan het concurrentievoordeel dat ze opleveren van korte duur zijn. Om groei en differentiatie op langere termijn te realiseren, mogen bedrijven zich niet louter en alleen baseren op AI-implementaties.

Niveau 2 - Een bestaande AI-tool aanpassen aan uw gegevens

Het tweede niveau van AI-gebruik betreft het creëren van op maat gemaakte generatieve AI-tools die gebruik maken van de unieke gegevens en expertise die een bedrijf heeft verzameld. Dit kunnen product-specifieke AI-toepassingen zijn zoals conversatie-interfaces (chatbots) of op maat gemaakte aanbevelingssystemen.

Voordelen van AI-oplossingen op maat

Door eigen AI-oplossingen te ontwikkelen kunnen bedrijven specifieke uitdagingen en kansen aanpakken die uniek zijn voor hun activiteiten. AI-tools op maat kunnen de klantervaring verbeteren, interne processen stroomlijnen en nieuwe inkomstenstromen genereren. Bovendien bieden ze, door gebruik te maken van unieke gegevens, een duurzamer concurrentievoordeel doordat het bedrijf zich onderscheidt van bedrijven die alleen vertrouwen op algemeen beschikbare AI-tools.

Aan de slag

In zijn eenvoudigste vorm combineert een implementatie op niveau 2 een generatieve AI-tool met interne gegevensbronnen. Verschillende bedrijven investeren vandaag bijvoorbeeld in het bouwen van een GenAI-oplossing die een reeks documenten (gebruikershandleidingen, strategiedocumenten, vergaderverslagen, ...) ‘tot leven’ brengt door er een conversatie-chatbot rond te bouwen. 

Niveau 3 - Creëren van continue data-feedback-loops 

Het derde niveau is een meer geavanceerd niveau van AI-integratie. Het gaat om het opzetten van automatische en continue data-feedback-loops. In dit scenario leren generatieve AI-tools voortdurend bij. Daarnaast brengen ze verbeteringen aan op basis van real-time gegevens die de klanten genereren door het product of de dienst te gebruiken. Dergelijke systemen hebben een zelflerend vermogen dat kan leiden tot samengestelde concurrentievoordelen.

De kracht van feedback-loops

Een goed ontworpen feedback-loop vergroot de mogelijkheden van AI met minimale menselijke tussenkomst. Naarmate meer klanten het met AI verbeterde aanbod gebruiken, genereren ze waardevolle feedback die op zijn beurt de AI-tool beter maakt (het zogenaamde ‘netwerkeffect’). Deze cyclus leidt tot betere gebruikerservaringen, grotere klanttevredenheid en uiteindelijk meer gebruikers.

Uitdagingen en overwegingen

Niet elk GenAI-systeem is zelflerend of hoeft zelflerend te zijn. Maar om integratie op niveau 3 te bereiken, moet aan bepaalde voorwaarden worden voldaan die te maken hebben met de kwaliteit van gegevens en de kosten van betrouwbare gegevensverzameling. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat de verzamelde gegevens uniek, van hoge kwaliteit en relevant zijn voor hun specifieke context. Dit integratieniveau is complex en kan aanzienlijke investeringen in data-infrastructuur en AI-ontwikkeling vereisen.

 

Hoe kan Sirris van dienst zijn?

Zich een weg banen door de drie niveaus van AI-integratie kan ontmoedigend zijn, en Sirris kan u helpen bij het nemen van beslissingen. Wilt u meer weten over het GenAI-dienstenaanbod van Sirris? 

Bezoek onze website!

 

Deze publicatie kwam tot stand met de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Innoviris. 

Auteurs

Heb je een vraag?

Stuur ze naar innovation@sirris.be