Tijdens de vijfde editie van de Factory of the Future Awards mochten tien bedrijven de titel van Factory of the Future ontvangen, de prijs van Sirris en Agoria voor de bedrijven die er het best in slagen om de technologieën van de toekomst te verzoenen met werk op maat van mens en milieu. De winnaar die we hier in de picture zetten, is Duracell, alom bekend voor zijn batterijen.
Eén van de sleuteldoelstellingen van Sirris en Agoria is om de technologische industrie maximaal te laten bijdragen aan een welvarende en duurzame samenleving. Samen met verschillende partners ondersteunen Sirris en Agoria de maakbedrijven om dit te kunnen verwezenlijken, onder andere via het project ‘Factory of the Future’, waarbij jaarlijks de beste leerlingen van de klas onderscheiden worden met een award.
Fabrieken van de Toekomst investeren in digitalisering, in slimme processen en producten en in een productie van wereldniveau, maar ze gaan ook doordacht om met energie en materialen en hebben aandacht voor betrokkenheid, creativiteit en autonomie van hun medewerkers.
De tien winnende bedrijven van dit jaar ontvingen de titel van Factory of the Future uit handen van Vlaams minister-president Geert Bourgeois. Het gaat om BMT Aerospace, Bosch, Colruyt Group Fine Food, Duracell, Janssen, Lavetan, Mirion Technologies, Niko Group, Materialise en Rf-Technologies.
Verankeringsstrategie
De vestiging van Duracell in Aarschot produceert sinds 1967 AA- en AAA-alkalinebatterijen voor Europa, India, het Midden-Oosten en Afrika. Het is de enige Duracell-productiesite in Europa. Ondanks moeilijke tijden in het verleden, is het de inzet, de betrokkenheid en de knowhow van de 450 medewerkers die ervoor zorgen dat de 'blauwe fabriek' al meer dan 50 jaar een begrip is in de regio, en dat ook zal blijven. Sinds 2015 loopt een investeringsprogramma, waarbij modernisering en digitalisatie centraal staan.
Duracell legde voor haar innovatie de focus op verschillende domeinen.
Een focus op efficiëntie vertaalt zich in een combinatie van slimme automatisering, digitalisatie, gerichte investeringen, waarbij alles draait rond hoge snelheid, hoge kwaliteit en dalende productiekosten.
Een focus op de kracht van de organisatie ('Battery Masters') reflecteert zich in de betrokkenheid van de medewerkers als 'equipment owners' en 'area owners' in zelfsturende teams, 'total productive maintenance', via lean en continue verbetering.
Productinnovatie wordt mogelijk door een vernieuwd lokaal R&D-team in nauwe samenwerking met het globale R&D-team en via verregaande lokale partnerships en 'POC'-ontwikkelingen. Duracell Aarschot is de leadsite binnen de groep als het gaat om digitalisatie en 'machine learning'.
Sinds vorig jaar haalt het team in Aarschot de beste tevredenheidsscores van alle Duracell-productievestigingen. Dat is deels ook het gevolg van de hoge betrokkenheid van het personeel, die niet alleen op de werkvloer, maar ook daarbuiten merkbaar is.
Benieuwd hoe een Factory of the Future er vanbinnen uitziet? Van 21 maart tot 9 juni organiseert Agoria opnieuw een Factory of the Future Roadshow, die 19 winnaars zal aandoen. Deze roadshow is uw kans om ter plaatse de aanpak van Factory of the Future-winnaars te bekijken, met hen in dialoog te gaan en uw eigen uitdagingen te toetsen aan hun ervaring.