Hoe bouw je een digitale dienst / SaaS-aanbod uit?
Kenmerkend aan digitale transformatie is de impact op alle afdelingen en aspecten van uw bedrijf. Deze masterclass door Sirris en Agoria brengt u de basics van digitale diensten bij, waarna u dan verder aan de slag kunt in uw eigen bedrijf.
Enkele typische vragen die rijzen bij het ontwikkelen van digitale diensten:
- Wat is de impact op uw businessmodel en cashflow?
- Welke development-aanpak gebruikt u best?
- Welke technologische kennis moet u in huis halen?
- Hoe bouwt u online een sterke relatie met de gebruiker op?
- Wat met juridische aspecten zoals service levels en data security?
Wat kunt u verwachten?
De masterclass behandelt verschillende deelaspecten van hoe een digitale business op te zetten. Er is telkens een uitgebreid deel ex cathedra, met daarna een oefening. Voor die oefening wordt gedurende de dag gewerkt aan een eigen case. Deelnemers mogen een case van hun bedrijf voorstellen.
Aan het eind bent u in staat om volgende vragen te beoordelen:
- Wat is er nodig om een digitale dienst te bouwen of te optimaliseren?
- Wat zijn de belangrijkste processen, metrics en activa voor digitale diensten?
- Wat is de API-economie en wat betekent dit voor de ontwikkeling van digitale diensten? Hoe stelt dit uw bedrijf in staat om klanten op een schaalbare manier aan te trekken en te bedienen?
- Wat zijn de financiële modellen achter digitale diensten?
- Waar zijn de mogelijke risico's en barrières en hoe deze te beheren?
Lesgevers
Peter Verhasselt, Senior Advisor Digital Product Management en Nick Boucart, Senior Advisor Software Engineering & ICT (Sirris), auteurs van het boek 'Hyperscale and Microcare, The digital Business Cookbook'. Elke deelnemer ontvangt een exemplaar.
Carine Lucas en Isabel Michiels, beiden Expert Digitale Innovatie (Agoria)
De sessies worden in het Nederlands gegeven; het voorziene materiaal is in het Engels.
Voor wie?
Professionals betrokken bij de digitale transformatie van hun bedrijf op het niveau van het product- en dienstenaanbod of het bedrijfsmodel zelf (we gaan niet in op digitalisering van interne processen).
De masterclass is toegankelijk voor zowel niet-technische als technische profielen. Zowel voor bedrijven die al een concreet idee hebben voor de uitbouw van een digitale business, als voor bedrijven die nog meer in de verkennende fase zitten.
Deelnameprijs
Bedrijven in Vlaanderen betalen slechts 375 euro dankzij de steun van VLAIO in de context van het #industriepartnerschap. Voor anderen is de prijs 1.219 euro.
Let op, voor de kmo-portefeuille komt dit initiatief niet in aanmerking.
Dit evenement maakt deel uit van het Industriepartnerschap waarin 17 Vlaamse innovatiepartners een geïntegreerde dienstverlening aanbieden om groei en innovatie in de Vlaamse industrie te stimuleren in de 3 volgende thema's: Digitalisering, Duurzaamheid & Industrie 4.0. Zij doen dit onder leiding van Agoria en Sirris en met de steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen.