Meer dan ooit hebben we voor onze maatschappij en economie nood aan slimme oplossingen. Nieuwe technologieën gebaseerd op data, automatisering en artificiële intelligentie zullen cruciaal zijn om de Belgische maakindustrie veerkracht te geven en zo onze welvaart te verzekeren. Sirris, het collectief centrum van de technologische industrie, ontwikkelde de Crisis Code Cracker. Die levert ondernemers in drie stappen een actieplan met concrete aanpak op om crisisbestendig te worden. Sirris helpt hen om versneld te innoveren en zich nu voor te bereiden op toekomstige uitdagingen.
Maart 2020 was een uppercut voor onze economie. Covid-19 bracht een tsunami aan globale veranderingen met zich mee. Consumenten gingen zich anders gedragen en megatrends zoals digitalisering en de nood aan meer duurzaamheid zetten zich versneld door. Heel wat bedrijven wisten even niet meer van welk hout pijlen maken, maar deze disruptieve tijden bieden ook unieke kansen. Kansen om de zaken anders aan te pakken, nieuwe producten te ontwikkelen, efficiënter en duurzamer te produceren of zelfs nieuwe businessmodellen te ontwikkelen.
Sirris is één van de 10 Innovaders
Gelukkig staan onze bedrijven er niet alleen voor. Ze kunnen in België rekenen op 10 ervaren innovatiepartners met specifieke expertise voor hun sector. Die 10 collectieve centra, waaronder Sirris, treden voortaan naar buiten onder de noemer “Innovaders” en staan klaar om ondernemers te helpen fundamenteel te vernieuwen. Hun experten hebben diepgaande markt-, product- en technologische kennis en de Innovaders stellen ook hun infrastructuur en netwerk ter beschikking. Bovendien voeren ze ook specifieke onderzoeksprojecten uit, op maat van één of meerdere bedrijven.
Herman Derache, algemeen directeur van Sirris: “Als collectief centrum hebben we een brede technologische kennis en meer dan 70 jaar ervaring in innovatie. Innoveren in je eentje is vandaag geen optie meer, samenwerken levert veel sneller en betere resultaten op. Wij helpen 1.3500 bedrijven per jaar om hun innovatieplannen waar te maken en te realiseren. Als objectieve partner vormen we een tandem met bedrijven, kennisinstellingen en andere spelers in het innovatielandschap. Onze missie is de industrie veerkrachtig en futureproof te maken door haar innovatieprojecten te inspireren, vorm te geven, mee te ontwikkelen en versneld op te schalen. Men kan daarvoor rekenen op onze expertise en hoogtechnologische infrastructuur.”
De Crisis Code Cracker
De bijkomende uitdaging waar maakbedrijven voor staan, is zich aan te passen aan de nieuwe realiteit van Covid-19. Sirris maakte van de gelegenheid gebruik om de Crisis Code Cracker te ontwikkelen, een grondige en pragmatische doorlichting van bedrijven die nagaat hoe ze crisisbestendig kunnen worden. Er is immers niet alleen de coronacrisis, maar ook de nakende Brexit, toegenomen concurrentie door globalisering, de klimaatverandering, enzovoort...
Herman Derache: “We weten uit ervaring hoe moeilijk het is voor bedrijfsleiders om de juiste beslissingen te nemen als het om innovatie en technologie gaat. In “goede” tijden is dat al moeilijk maar in crisissen is het nog moeilijker. Ondernemers zijn bewust dat ze iets moeten doen maar wat precies en welke stappen daarvoor nodig zijn, zijn geen evidente vragen. Bovendien willen ze de bal niet misslaan. De voorbije maanden kregen we daar heel wat vragen over. Daarom hebben we de Crisis Code Cracker ontwikkeld.”
De Crisis Code Cracker helpt bedrijven om de keuzes op scherp te stellen, de juiste opties te kiezen en vervolgens met een concreet actieplan en realistische scenario’s aan de slag te gaan met innovatie.
Roland Maes van IT-dienstenbedrijf CRM Group getuigt:
“Wat we nu meemaken is uitzonderlijk, en het operationele vraagt alle aandacht. Nu denken aan de toekomst is voor ondernemers zoals wij niet evident. Door de Crisis Code Cracker hebben we een aantal pistes aangereikt gekregen die voor ons nuttig kunnen zijn in de toekomst. Concrete innovaties zowel voor onze overkoepelende groep CRM Group als voor onze nieuwe business unit Ceo’s 4 Climate. Met Sirris hebben we een partner die naar ons luistert, zonder eigen belang, en die een bewezen track record heeft in innovatie. Dat is goud waard. Samen met hen maken we onze plannen nu concreet.”
Geoffrey Ducrocq van HTP Europe toonaangevend op het gebied van kunststof spuitgieten, de productie van matrijzen, mallen en gereedschappen getuigt hiervan:
"De huidige economische situatie is moeilijk en totaal uitzonderlijk. We moeten snel reageren en ons met voorrang richten op de operationele aspecten van het bedrijf. Het is niet eenvoudig om achteraf voldoende inzicht te hebben om belangrijke strategische beslissingen te nemen wanneer er zeker kansen zijn om deze aan te grijpen. De aanpak die Sirris heeft ingevoerd, de Crisis Code Cracker, helpt managers om beslissingen te nemen die bevorderlijk zijn voor het doorkomen van de crisis en de voorbereiding op de toekomst.Met Sirris hebben we een partner die bewezen heeft te kunnen innoveren en die op een objectieve manier naar ons luistert. Het is kostbaar om zo'n partner aan onze zijde te hebben in zulke bijzondere tijden."
Dankzij een initiatief als de Crisis Code Cracker hoopt Sirris nog meer ondernemers te overtuigen van de noodzaak om open te innoveren, en samen met het collectief centrum en andere partners te werken aan een duurzame toekomst. Het project wordt specifiek ondersteund door de POM West-Vlaanderen voor de West-Vlaamse bedrijven.
Bezoek onze Crisis Code Cracker-pagina voor meer info!
Meer info over de Innovaders op deze pagina.