Wat is de link tussen een start-up en een ijsje?

Met dit warme zomerweer doet een ijsje veeleer aan vakantie dan aan business denken.

Toegegeven, het verband tussen de twee ligt niet meteen voor de hand, tot je beseft dat innovatie op basis van kruisbestuiving van ideeën en concepten niet stopt aan het einde van je werkdag om 18.00 uur.

Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat hobby waarin je plezier schept, je leven leuker en rijker maakt, wat uiteindelijk alleen maar positief kan zijn voor een creatieve geest.
Ik ben dol op ijsjes.  Ze eten, maken en bestuderen is mijn passie. Onlangs heb ik een receptenboek rond ijsjes gekocht, van de hand van twee Fransmannen die in Parijs een winkel hebben geopend waar ze te gekke ijsjes met een mix van de meest bizarre ingrediënten verkopen.

In dit boek wijdden de twee ondernemers een pagina aan de dertien regels die ze in acht namen bij het creëren van hun ijsjes en in de winkel. Ik kan het niet laten die regels met jullie te delen, want ze zouden zo op eender welke start-up kunnen worden toegepast.

Regel nr. 1
Doe precies het tegengestelde van wat je op school hebt geleerd!

Regel nr. 2
Kleur je buiten de lijntjes? Zit je project vast? Voelt het bangelijk aan? Dan zit je goed!

Regel nr. 3
Vergeet de concurrentie. Trends zijn iets voor volgers.

Regel nr. 4
Verruim je horizonten: kom uit je comfortzone, snel naar het buitenland. Kauw, slik en laat bezinken.

Regel nr. 5
“There is nothing we really need to do that isn't dangerous” (Niets wat we echt moeten doen is niet gevaarlijk) - John Cage

Regel nr. 6
Tracht je duistere kant zo te gebruiken dat het je werk ten goede komt.

Regel nr. 7
Druk jezelf uit: kom uit voor je ideeën, je gedachten, je wensen.

Regel nr. 8
Leer, haal inspiratie bij andere disruptors en kopieer hun ideeën.

Regel nr. 9
Blijf spelen, uitproberen, al spartelt je brein tegen; dit is immers jouw bron van creativiteit.

Regel nr. 10
Zet alles op z’n kop. Schop tegen de schenen. Verander de spelregels.

Regel nr. 11
Volg je hart.

Regel nr. 12
Zet alles op de helling.

Regel nr. 13
Zie je het niet meer zitten? Blijk knokken, bijt van je af. Het resultaat zal er alleen maar beter van worden.

Vind je ook niet dat die regels perfect aansluiten bij een ambitieus start-up-project?

Geniet van je vakantie en… van ijsjes!

(Glaces Glazed, Henri Guittet, Glaces, Paris: Hachette Livre (2014), 143 pagina's)

Tags: