Waarom bruggen kunnen instorten

Het recente ongeval met het Morandi-viaduct in het Italiaanse Genua roept vragen op over de stabiliteit van veel bouw- en kunstwerken. We geven u via drie historische cases een beknopt overzicht van enkele metaalkundige aspecten die aan de basis kunnen liggen van rampen met bruggen.

Nu en dan komt er in het nieuws een bericht van gebouwen of bruggen die plots instorten. Doorgaans zijn er geen voorafgaande tekenen vastgesteld dat er iets fout was met de constructie en toch gebeurt zoiets. Nader onderzoek wijst dikwijls na de feiten op gebreken in de constructie die van mechanische of metaalkundige aard kunnen zijn. Met uitzondering van bewust veroorzaakte schade zoals terreuraanslagen (denk aan het instorten van de Twin Towers) en schade door natuurfenomenen hebben veel van de instortingen dikwijls materiaalkundige oorzaken.

De brug van Hasselt

Even terug in de tijd. Op 14 maart 1938, net voor de Tweede Wereldoorlog stortte op een vroege ochtend met een luide knal de brug van Hasselt over het Albertkanaal in. De tram was er net overgereden. Deze stalen brug was een gelaste stalen brug van het 'vierendeeltype'. De naam van dit type brug vindt zijn oorsprong bij de Belgische professor Arthur Vierendeel, die aan het begin van de vorige eeuw beroemd werd met dit bepaald soort vakwerkbruggen.

Lees meer op Techniline.

Sirris voert regelmatig mechanische proeven (trek-, kerfslagproeven en hardheid) uit onder accreditatie. Op deze wijze dragen we bij tot de veiligheid van bouwwerken. Daarnaast voert Sirris ook expertises uit rond slijtage, vermoeiing en corrosie op diverse metalen onderdelen in samenwerking met haar partners UGent en BIL.

Voor dergelijke testen beschikt Sirris over een uitgebreide state-of-the-art infrastructuur en kan bogen op 30 jaar ervaring. Ontdek onze geaccrediteerde en onafhankelijke testlabo's en hun expertises hier.

 

Tags: