Niko bekroont 100-jarig bestaan met Factory of the Future Award

Sinds de vijfde editie van de Factory of the Future Awards heeft ons land er weer tien bedrijven bij met de titel van Factory of the Future, de prijs van Sirris en Agoria voor de bedrijven die er het best in slagen om de technologieën van de toekomst te verzoenen met werk op maat van mens en milieu. Een van de winnaars is Niko, marktleider in schakelmateriaal, stopcontacten en woningautomatisering.

Eén van de sleuteldoelstellingen van Sirris en Agoria is om de technologische industrie maximaal te laten bijdragen aan een welvarende en duurzame samenleving. Samen met verschillende partners ondersteunen Sirris en Agoria de maakbedrijven om dit te kunnen verwezenlijken, onder andere via het project ‘Factory of the Future’, waarbij jaarlijks de beste leerlingen van de klas onderscheiden worden met een award.

Fabrieken van de Toekomst investeren in digitalisering, in slimme processen en producten en in een productie van wereldniveau, maar ze gaan ook doordacht om met energie en materialen en hebben aandacht voor betrokkenheid, creativiteit en autonomie van hun medewerkers.

De tien winnende bedrijven van dit jaar zijn BMT Aerospace, Bosch, Colruyt Group Fine Food, Duracell, Janssen, Lavetan, Mirion Technologies, Niko Group, Materialise en Rf-Technologies.

Niko viert in 2019 zijn honderdste verjaardag. De onderneming staat vooral bekend om zijn schakelaars en stopcontacten, maar heeft zijn aanbod over de jaren sterk uitgebreid met detectoren en smart-home-oplossingen.

Niko is een Belgisch familiebedrijf met 700 werknemers en 11 Europese vestigingen. De productie gebeurt al sinds 100 jaar in Sint-Niklaas en dit met succes, dankzij drie strategische kernelementen: productstrategie die kwaliteit absoluut vooropstelt, een herhaaldelijke keuze voor investeringen in innovatie en geloof en investering in eigen kunnen.

Doorgedreven automatisering

De digitale evolutie en connectiviteit leiden tot grote en snelle veranderingen, onder meer in de vraag vanuit de markt, de manier van produceren, de gebruikte technologieën, … Om competitief te blijven en de productie lokaal in Sint-Niklaas te kunnen houden, voert Niko continu verbeteringen door op het vlak van efficiëntie, flexibiliteit en kwaliteitsbeheersing.

Als onderdeel van de digitalisering wordt het machinepark in de fabriek geleidelijk aan volledig gemoderniseerd. Niko wil het productieproces verder optimaliseren via flexibele automatisering. Dankzij doorgedreven automatisering kan het bedrijf concurrentieel zijn met lagelonenlanden. De focus ligt hierbij voornamelijk op het verkorten van de doorlooptijden. Servogestuurde machines zijn in staat complexe producten te maken. Met behulp van cobots (collaborative robots) die zijn uitgerust met intelligente visiesystemen en machinaal leren zal op een efficiënte manier een hoge variëteit aan producten met een lager volume kunnen worden geproduceerd. Elk proces wordt op de voet gevolgd en waar nodig bijgestuurd.

Innovatieve arbeidsorganisatie

Niko is verticaal geïntegreerd: het ontwikkelt eigen innovatieve toepassingen, waarbij verschillende afdelingen nauw samenwerken. De onderneming werkt volgens de principes van een innovatieve arbeidsorganisatie, waarbij het creëren van aantrekkelijke, zinvolle jobs en een maximale zelfstandigheid centraal staan. Aangezien het aanwerven van technische profielen een uitdaging is, wordt maximaal ingezet op het opleiden en omvormen van de mensen die er nu al werken.

Benieuwd hoe een Factory of the Future er vanbinnen uitziet? Van 21 maart tot 9 juni organiseert Agoria opnieuw een Factory of the Future Roadshow, die 19 winnaars zal aandoen. Deze roadshow is uw kans om ter plaatse de aanpak van Factory of the Future-winnaars te bekijken, met hen in dialoog te gaan en uw eigen uitdagingen te toetsen aan hun ervaring. Meer info vindt u in onze agenda.