Meten is weten, ook in een digitale business

Een aantal metrieken vormen de ruggengraat van het financiële model van een digitale business. Deze monitoren de efficiëntie en de impact van verbeteracties bij het streven naar een schaalbare en klantgerichte dienst. Op 19 april gaan we hier dieper op in tijdens de editie van de Agoria Academy 'How to build a Digital Business'.

In een digitale service is ongeveer alles meetbaar: het gebruik van bepaalde features door een specifieke klant, het conversiesucces van de online salesfunnel, het afhaken van gebruikers, de tijd tussen een supportvraag en het antwoord, ... In zo’n dataweelde verschuift de vraag naar welke processen en metrieken centraal staan in de bedrijfsvoering van een digitale business. Elke mogelijke dataset analyseren en sturen op elke mogelijke sales-, service- of product-indicator zou het bedrijf verlammen. Gelukkig zijn er een aantal metrieken die in elke digitale business centraal dienen te staan.

Deze metrieken vormen de ruggengraat van het financiële model van een digitale business. Zij zijn bepalend voor de nood aan kapitaal, het break-even punt en de waardering van de activiteit.

Een belangrijk verschil tussen een digitale dienst en traditionele activiteit zijn de waardevolle activa. Deze zijn voor een digitaal bedrijfsmodel immaterieel en meestal moeilijk te waarderen via de klassieke methoden. Niettemin zijn ze bepalend voor het succes van een digitaal bedrijf, dus hoe kan men zich hier benchmarken met de competitie?

Het software-team van Sirris wil zijn jarenlange ervaring met startups en ventures inzetten naar bestaande bedrijven die een digitale dienst in de markt zetten. Dit in samenwerking met Agoria. Daarom gaan we samen dieper op (onder meer) dit thema in tijdens de Agoria Academy: How to build a Digital Business dat op 19 april plaatsvindt in Zwijnaarde. De behandelde topics gaan van productmanagement, over technology stack en financiële metrieken tot legale aspecten. Meer informatie vindt u hier.