Blozo legt de nadruk op kortere doorlooptijden en toegevoegde waarde

In meer dan een jaar tijd is er veel veranderd bij metaalbedrijf Blozo in Vlaardingen, Nederland: een positieve werksfeer, werknemers die zich betrokken voelen, snellere en betere orderverwerking. Voordien was er binnen het bedrijf sprake van veel overuren en moesten er tijdelijke werkkrachten in dienst worden genomen. Maar nu, dankzij QRM, wordt er een veel hogere output gerealiseerd met het vaste team en binnen de normale werktijden.

QRM is een bedrijfsstrategie gericht op het behalen van betere bedrijfsresultaten door een betere responstijd en meer flexibiliteit. De processen en werknemers worden ontwikkeld met een nadruk op doorlooptijd. QRM zorgde bij Blozo in elk opzicht voor een extra dynamiek: in de uitstraling van het bedrijf, op kantoor en op het vlak van productie. Een belangrijke factor hierbij was het feit dat de werknemers invloed hebben op alle ontwikkelingen, wat de betrokkenheid stimuleert.

Transparantie

Het meest zichtbaar zijn de veranderingen binnen de werkplaats. De gereedschapswagens voor elke individuele werknemer zijn verdwenen. In plaats daarvan hangt alle gereedschap nu netjes aan een bord op de werkplek, die verbeterd werd volgens de 5S-methode. Dankzij gekruiste opleiding kunnen de werknemers nu worden ingezet binnen diverse domeinen. Op de werkvloer werden afgebakende ruimtes, lijnen en andere markeringen aangebracht, die verwijzen naar routes en locaties waar materialen en werk in uitvoering moeten geplaatst worden. Zo is het duidelijk waar alles zich bevindt en kon de tijd voor het zoeken naar gereedschap en materialen drastisch worden verminderd.

Bovendien werden de processen binnen Blozo ook transparant gemaakt: iedereen weet op welke manier de orders het productieproces doorlopen. De werknemers worden niet langer overladen met werk. ‘s Ochtends worden de pallets met materialen klaar voor gebruik geplaatst, waarna de teamleden bespreken hoe deze zullen worden verwerkt.  Zodra ze hun taak hebben afgerond, zien ze het werk onmiddellijk doorschuiven naar het volgende station, wat bijdraagt aan de werktevredenheid bij de werknemers. Daarnaast neemt de samenwerking en samenhang tussen de verschillende teams toe, en waar nodig worden werknemers van het ene team naar een ander verschoven. Afdelingen zijn teams zonder onderlinge grenzen geworden, wat zorgt voor extra flow. Er is veel minder tussentijdse opslag.

Het volledige proces sluit op natuurlijke wijze aan bij trial and error. De ene werknemer kan de veranderingen al wat vlotter toepassen dan de andere, maar nu heeft iedereen zich aangepast. De veranderingen hebben geleid tot meer werkplezier en effectieve vooruitgang.

Minder onderbrekingen, meer toegevoegde waarde

Blozo wil voor zijn klanten een dienstleverancier zijn, die oplossingen op hoog niveau biedt met kortere doorlooptijden en een goede dienstverlening. Nu de doorlooptijden korter zijn, kunnen de orders sneller worden verwerkt en zullen ook de levertijden steeds korter worden. Dit is onder meer te danken aan het feit dat er heel wat minder onderbrekingen zijn. Zonder speciaal de nadruk te leggen op onderbrekingen, maar door gewoon te werken aan de QRM-basis, waren er 60% minder onderbrekingen.

Werknemers moeten zich niet langer bezighouden met bijkomstigheden, maar ze kunnen zich concentreren op wat echt belangrijk is: het toevoegen van waarde aan het product van de klant. Het is nu mogelijk om een prototype of sample te leveren binnen één of twee werkdagen, terwijl dit vroeger enkele weken in beslag nam. Blozo heeft er steeds naar gestreefd om oplossingen te vinden voor de klant, en dat streefdoel werd nu nog versterkt. Het bedrijf is uitgegroeid tot een bijzonder flexibele organisatie, die oplossingen van een steeds hoger niveau aanbiedt.

Dankzij de omschakeling tijdens het voorbije anderhalf jaar is de leversnelheid meer dan verdubbeld en worden kleinere voorraden aangehouden. Daardoor kan Blozo meer flexibel werken.

Lees het volledige verhaal hier.

(Bron: Metaalnieuws)

Krijgt uw onderneming te maken met almaar meer gepersonaliseerde vragen van klanten en kortere doorlooptijden? Dan is de QRM-methode zeker interessant voor u!
Sirris organiseert geregeld infosessies rond QRM, maar ook intensieve trainingen om u te leren QRM in uw organisatie te implementeren, met de steun van Sirris of van een andere partner die lid is van het QRM Institute. De data van de volgende sessies vindt u terug in onze agenda.