Zet jonge leeuwen en gazellen in de schijnwerpers

De Leeuw van de Export en Trends Gazellen: twee prestigieuze prijzen voor Belgische en Vlaamse bedrijven die uitblinken in (respectievelijk) export en groei. Hoewel net die twee kenmerken typerend zijn voor jonge software- of webbedrijfjes, zijn zij opvallend afwezig in de winnaarslijsten. In een recent verschenen opiniestuk leggen we uit hoe dat komt, en waarom het eigenlijk anders zou moeten zijn.

Als gerenommeerde exportprijs onderstreept De Leeuw van de Export het economische belang van export voor onze regio’s. De Gazellen-trofee, uitgereikt door Trends/Tendances, zet dan weer die bedrijven in de kijker die erin slagen om op korte termijn aan schaalvergroting te doen.

Tegen de gevestigde orde

Beide prijzen hebben het potentieel om te inspireren tot ondernemen, maar slagen daar zelden in. De winnaars zijn namelijk steevast gevestigde bedrijven, die weinig tot de verbeelding spreken van jonge ondernemers (in spe). De belangrijkste voorwaarden om in aanmerking te komen, zijn namelijk gebaseerd op het creëren van werkgelegenheid, inkomsten en positieve cashflow.

Nieuwe heersers op de savanne

Nochtans zijn het net jonge start-ups in de software- en onlinewereld die uitblinken in hun disciplines. Dat kan ook niet anders: snelle groei, schaalbaarheid en een stevige concurrentiepositie, zijn bepalend voor hun levensvatbaarheid. Daartegenover staat dat de bedrijfjes weinig afhankelijk zijn van (onschaalbaar) menselijk kapitaal, en dat het concept ‘export’ niet geldt voor digitale inkomsten. En dus komen ze niet in aanmerking voor de twee prijzen.

Het gevolg is een blinde vlek voor start-ups in de mainstream media, én in de ogen van de besluitvormers van ons land. Tegelijk zijn we het er allemaal over eens dat we méér ondernemers nodig hebben. Daarom pleiten we bij Sirris voor nieuwe heersers op de savanne – jonge, gedreven bedrijven die een voorbeeld zijn voor de ondernemers van morgen.

Lees het volledige artikel op Datanews.be.