Wetenschappelijk onderzoek zoekt vermarktbare toepassingen via crowdsourcing-platform

Vorig jaar startten een paar studenten, met de steun van investeringsfirma IP Group, een website op die het publiek ruimte geeft praktische, commerciële toepassingen te vinden voor bestaande uitvindingen en ontwikkelingen. Deelnemers doen dit niet voor niets: de beste ideeën worden beloond.

 

Het uitgangspunt van Marblar is dat te weinig universiteiten hun onderzoek omzetten in commerciële realisaties, waardoor heel wat parels (te lang) in het labo blijven liggen. Het platform brengt uitvinders, wetenschappers, ingenieurs en bedrijven samen. Uitvinders krijgen zo de kans hun ideeën te delen met specialisten van buiten hun discipline, die vaak beter geplaatst zijn om vermarktbare toepassingen voor te stellen. De beste innovaties vinden plaats waar verschillende disciplines interageren. Het uiteindelijke doel van het platform is de realisatie van bedrijven en producten die er anders nooit gekomen waren. Ondertussen hebben al tientallen uitvindingen praktische toepassingen gevonden en gaat de zoektocht voor verschillende nieuwe vindingen verder. De website wordt niet alleen door universiteiten en onderzoekcentra, maar ook door grote, internationale bedrijven gebruikt om interessante ideeën voor toepassingen te sprokkelen.

 

Hoe het werkt

De uitvinders betalen een bedrag om hun ontwikkeling op de site te zetten. De bezoekers nemen deel aan de wedstrijd om de beste toepassing, met financiële prijzen en punten (marbles, knikkers)als beloning. Naast de wedstrijden is er ruimte voor Q&A waarin gebruikers van het platform in interactie kunnen gaan met de uitvinders. De IP-houders van de uitvindingen beslissen welke toepassing wint. De winnaars kunnen rekenen op de nodige aandacht.

 

Volgens de oprichters levert een profiel op hun website meer op dan punten of cash: deelnemers tonen hiermee aan wetenschappers en industrie van over de hele wereld hun expertise, zin voor innovatie en talent om problemen op te lossen.