Uitwegen en hulpbronnen vinden in een breed ecosysteem

Google bekijkt de wereld van de octrooien anders om voordeel te halen uit de vindingrijkheid van anderen.  

Google tracht zijn portefeuille van octrooien te stofferen door rechtstreeks te gaan putten bij de uitvinders. De firma experimenteert met een nieuw model in die richting: in april/mei laatstleden heeft de firma een programma gelanceerd, Patent Purchase Promotion genaamd, om de directe verkoop van octrooien te bevorderen.

Sinds de lancering heeft Google bestudeerd hoe technisch interessant de voorstellen en de voorgestelde prijzen zijn. De firma had zich sterk gemaakt het octrooi af te kopen van de eigenaar in geval van een positief gesloten overeenkomst.

Het hele proces is intussen afgesloten. Google heeft veel meer voorstellen gekregen dan verwacht. 28 % van de voorstellen werden aangenomen als deugdelijk en bruikbaar. De gemiddelde prijs bedroeg $ 150.000. De helft van de uitvindingen waren voorgesteld aan minder dan $ 100.000. Een aantal van de aanbiedingen waren voorgesteld aan meer dan $ 1 miljard en één zelfs aan $ 3,5 miljard.

De laagste prijs die Google betaalde bedroeg $ 3.000 en de hoogste prijs $ 250.000. Een kwart van de octrooien werden aangebracht door privé personen, drie kwart door bedrijven (waarvan 25 % makelaars).

Google gaat ervan uit veel geleerd te hebben uit deze ervaring, die zij ook aan anderen willen doorspelen. 

Bron

Klik hier voor meer informatie over de IP-diensten van Sirris.