'Uberisatie' van de gezondheidszorg

De 'uberisatie', het aannemen van een model van 'economie op aanvraag', dat erin bestaat zonder wachttijden diensten ter beschikking te stellen van klanten via smartphones, begint ook door te sijpelen in de gezondheidszorg. 

Dit businessmodel, gelanceerd door Uber in de taxiwereld, doet nu ook in talloze andere domeinen zijn intrede. De fabrikanten van producten en leveranciers van diensten dienen hiermee rekening te houden om zich niet te laten verrassen door de nieuwe actoren in hun vakgebied, die wel het potentieel van uberisatie inzien vermits zij ook van buiten de sector komen. 

De technologische innovatie op basis van het SMAC-model (Social, Mobile, Analytics en Cloud) verleidt de consument en duwt de soms uiterst gereglementeerde professionele segmenten weg van de gekende paden, om in de plaats daarvan over te stappen naar nieuwe businessmodellen. 

Eén daarvan is de 'uberisatie', een model van economie op aanvraag. Het betreft dienstverlening zonder wachttijden van diensten aan klanten via smartphone-oproep. 

Lees meer op Techniline.