Toekomst van composieten in de spoorwegsector

Composieten worden al sinds de jaren 1970 gebruikt in de spoorwegsector, maar dan vooral voor onderdelen zoals stoelsteunen, decoratieve elementen en reservoirs. Hoe zit het nu met het potentieel van deze materialen voor structurele elementen?

Om composieten te gebruiken voor structurele elementen blijkt dat er nog een gebrek aan kennis en ervaring is maar vooral dat er geen regelgevingskader is. Er is echter een onmiskenbare vraag in de spoorwegsector. Daarom lanceerde Unife, de vereniging van de Europese spoorwegindustrie, in september 2013 het Europese project REFRESCO. Dit project - met een tiental partners zoals Bombardier, Alstom, SNCF, Siemens, Talgo, Dupont en CAF - had als doel de mogelijkheden na te gaan om composieten te gebruiken voor structurele elementen van treinen. 

Veelbelovende resultaten

Op 21 januari vond het slotevent van dit project plaats. De resultaten zijn erg bemoedigend en laten zien dat composieten zeker kunnen worden gebruikt voor structurele elementen, of het nu gaat om locomotieven of rijtuigen. Composieten bieden tal van voordelen, zoals een lager gewicht maar ook een grotere stootvastheid en een verminderde onderhoudsbehoefte.

Tijdens het project hebben de verschillende partners de punten geïdentificeerd die nog moeten worden bestudeerd en waaraan nog moet worden gewerkt om composieten op duurzame wijze te kunnen aanwenden in structurele elementen. Er zijn duidelijk twee beperkingen: 

  • een gebrek aan certificatie of certificatie die niet volledig aan composieten is aangepast;
  • een gebrek aan ervaring: de gebruikers hebben garanties nodig inzake duurzaamheid en betrouwbaarheid van die nieuwe materialen.

Aansluitend op die positieve resultaten zijn een nieuw project - Roll2Rail - en een Europees collectief technologie-initiatief voor de spoorsector - Shift2Rail - opgezet, met als doel demonstratiemodellen realiseren en zorgen voor aangepaste certificatie. 

Tijdens de volgende Innovation Day van CFK Valley Belgium op 8 april zal dieper op dit onderwerp worden ingegaan. Meer info volgt binnenkort!

(Bron foto: http://www.refresco-project.eu/)

Tags: