Ecodesign-regels toepassen op een productontwerp is vanuit technologisch oogpunt niet de moeilijkste opgave. Met wat kennis van zaken en toegang tot data kan je beslissingen nemen tijdens het productontwerpproces, die de milieu-impact reduceren. De grotere uitdaging is deze extra inspanning om te zetten in waardecreatie voor de klant of gebruiker, die mogelijk niet geïnteresseerd is in een circulair product en zeker niet wil bijbetalen voor een eco-product.

Meestal ontwerpen bedrijven hun producten vanuit de gekende en beschikbare technologie. Door te experimenteren met nieuwe technologieën of productiemethodes die nog niet in uw bedrijf operationeel zijn, komen er nieuwe inzichten en mogelijkheden bovendrijven. Dat is ook het geval bij Veldeman Bedding dat 3D-printen intussen inzet om afgekeurde planken te herstellen. Knopen worden uit de plankrand gefreesd, waarna het gat wordt opgevuld met een zelf geprint stuk.

Geld verdienen met een product dat nauwelijks of nooit stuk gaat, het is een uitdaging en vergt een ander perspectief: verkoop uw product niet, maar vraag geld voor het gebruik van uw product of van zijn functionaliteit. Klinkt dit wat abstract? Om het concreet te maken geven we een voorbeeld van een kmo die erin slaagt om haar product - een inkommat - als een dienst aan te bieden aan de klant.

Sluiten van de materiaalkringlopen, er wordt veel over gesproken en geschreven maar hoe pak je dat in de praktijk aan? Verimpex gebruikt het Symbioseplatform om afgedankte vliegtuigbanden te zoeken en om de materialen van de afgedankte matten die ze terugnemen opnieuw te vermarkten.

Aluminium is geen staal en vereist daarom zijn eigen aanpak. Aluminium scrap (schroot) bestaat in alle maten, vormen en soorten. Hoe kunt u deze best scheiden en laten verwerken, voor een minimale milieu-impact en maximale recyclage, en bereikt u de meest optimale valorisatie? We geven u enkele aanknopingspunten, waarmee u een waardevol gesprek kunt voeren met uw inzamelaar en schrootverwerker.

Kiezen voor secundaire materialen en biogebaseerde materialen als motor voor groei. Gedaan dus met de aankoop van grondstoffen van fossiele oorsprong. Het lijkt vreemd, maar het kan wel degelijk. De toenemende marktvraag laat b-token toe om volop deze kaart te trekken.

Dit jaar start de vierde cyclus van het lerend netwerk Circular Economy Connect. Naast een inspirerend netwerk voor bedrijven die eerste stappen zetten in de circulaire economie, lanceren Sirris en Agoria ook een netwerk voor bedrijven die al wat stappen gezet hebben en met een circulaire bedrijfscase aan de slag willen gaan. We gaan op zoek naar oplossingen voor specifieke uitdagingen of vaak terugkerende barrières.

Vele producten hebben een erg korte levensduur. Ook kmo’s die 'wegwerp'-producten maken, kunnen inzetten op 'verduurzamen' en het sluiten van de kringlopen. Geen enkel bedrijf kan dat alleen. De bedrijfsleider kan hierbij de trekker zijn en de grenzen van zijn bedrijf openbreken. Zo krijgt u invloed op de buitenwereld, verkrijgt u inzichten vanuit de omgeving en versterkt u uw bedrijfsimago.

Wilt u meer halen uit bepaalde van uw afval- en nevenstromen en zo kostenreducties realiseren? Of bent u op zoek naar een secundaire grondstof of materiaal om uw product uit te vervaardigen? U bent zeker niet de enige! En u kunt daarbij rekenen op gepaste ondersteuning.

Er zijn heel wat afvalstromen in maakbedrijven. Onze interventies bij maakbedrijven brengen regelmatig potentieel voor verbetering aan het licht. In deze blog focussen we op de optimalisatie van de verwerking van spaan- en slijpafval. Deze afvalstroom optimaal valoriseren vereist de afweging tussen heel wat factoren. Een stappenplan kan u daarbij helpen.