Bedrijven die inzetten op circulariteit willen dit ook objectief kunnen meten. Maar hoe kan een bedrijf de vooruitgang in circulariteit meten? En hoe de circulariteit van de producten en diensten objectief aantonen aan klanten? We lichten in deze blog een tip van de sluier over hoe bedrijven aan de slag kunnen met het meten van circulariteit.

Steeds meer bedrijven zetten in op circulariteit en spelen zo in op de stijgende vraag naar circulaire producten en diensten. Belangrijk hierbij is het meten van hun circulariteitsprestaties en -ambities. Op 28 januari en 4 februari organiseren Sirris, VITO en Agoria een tweedelige masterclass die u een overzicht van de tools en methodes biedt om een interne dashboard op te zetten, en de markt te informeren over uw ambities en prestaties in circulair ondernemen.

Door de vele beschikbare opleidingen, webinars en artikels is de circulaire economie geen onbekend onderwerp meer. Wanneer we dit echter in onze omgeving willen toepassen, lopen we vast. Vele bedrijven kunnen zich dus wel vinden in circulaire strategieën, maar worstelen met het concretiseren ervan in waardevolle activiteiten. Om bedrijven een extra zet te geven in deze uitdagende materie biedt Sirris op 19 januari een masterclass aan, waarbij u ervaring opdoet met concrete tools en methodes waarmee u aan de slag kan.

Het Fighting Icing-project vertaalt de state-of-the-art kennis en oplossingen om problemen van ijsvorming in diverse toepassingsdomeinen te detecteren, naar gestructureerde en concrete methodologieën voor de implementatie ervan. Tijdens een webinar op 26 november krijgt u een overzicht van de risico's van ijsvorming in verschillende sectoren.

De beste feedback krijg je van de gebruikers. Dat is voor de Cesar Tool niet anders. We delen graag de leerlessen en enkele kritische bedenkingen die we intussen met een aantal gebruikers konden bespreken.

Na het theoretische concept van de circulaire economie te hebben uitgewerkt, rijst de vraag hoe men de circulariteit of de vooruitgang in de richting van een meer circulaire economie kan meten. De circulariteit meten is essentieel, omdat u kunt zien waar uw onderneming zich positioneert en u zo over een referentiepunt voor vergelijking en verbetering beschikt. Met de vooruitgangsindicatoren van de lineaire economie kan je de vooruitgang op het vlak van circulariteit niet meten. Hierbij een houvast om in de tussentijd gedurende de transitievooruitgang te monitoren.

De nieuwe, door ons ontwikkelde Cesar Tool leert u welke kansen u nu al benut en waar u extra waarde kunt vinden door volop in te zetten op de circulaire economie. We hebben gekozen voor een vierstappenproces.

Wat is de meerwaarde van de circulaire economie voor uw onderneming? Hoe kan uw bedrijf ermee aan de slag? De whitepaper ‘Circulaire economie: hoe starten als bedrijf?’ vertaalt het concept circulaire economie in doelgerichte actiedomeinen, laat succesvolle bedrijfscases aan bod komen, beschrijft hoe Sirris en Agoria u kunnen ondersteunen en sluit aan bij de Cesar-tool.

Circulaire economie is vandaag alomtegenwoordig. Voor maakbedrijven blijft het nog vaak zoeken in dit overweldigende aanbod. Een nieuwe tool helpt deze bedrijven bij het maken van zinvolle en haalbare keuzes op korte termijn. Dit door verworven kennis, inzichten en beproefde methoden breed toegankelijk te maken.