SLC-Lab blikt terug op topeditie Paris JEC Composites Show

Onze medewerkers van het SLC-Lab kunnen tevreden terugblikken op hun deelname aan de JEC Composites Show, op 11, 12 en 13 maart in Parijs. De Europese composietenvakbeurs was groter dan ooit tevoren en tal van internationale bezoekers hielden halt bij de Vlaamse stand.

De JEC Composites Show in Parijs is de grootste vakbeurs en conferentie rond composietmaterialen in Europa. Dit jaar was de oppervlakte met 8% uitgebreid, tot 54.400 m2 – wel 8,5 keer de grootte van een voetbalveld. Met meer dan 1.200 standhouders en 32.000 bezoekers uit 88 landen mag JEC spreken van een recordeditie. Over twee verdiepingen konden bezoekers informatie inwinnen over trends en ontwikkelingen in de composietwereld.

Duidelijke trends in composietproductie

Markus Kaufmann, Lab Manager van het SLC-Lab, leidt uit de beurs een aantal belangrijke trends af: “Bedrijven streven meer en meer naar kortere cycli in hun composietproductie. Ze zijn op zoek naar oplossingen voor meer automatisering in hun productielijnen. Ook een snellere uitharding van harsen en polymeren levert vandaag een verkorting in productietijden op. Om dezelfde reden is er een duidelijke voorkeur voor matrijzen die sneller opwarmen en afkoelen.”

Daarnaast waren op de JEC Composites Show mooie voorbeelden te zien van composiettoepassingen in de auto-industrie. Markus: “In automotive worden composieten niet meer als uitzondering beschouwd dankzij de goedkopere en snellere productie van onderdelen, voor zowel personen- als sport- en vrachtwagens. Het extreem lichte gewicht maakt ze aantrekkelijk voor de besparing van brandstof en CO2.”

Thermoplastische composieten

Linde De Vriese, project engineer bij Sirris, was eveneens op de beurs aanwezig. Zij merkte een sterke interesse op in thermoplastische composieten. “Ze winnen vooral aan terrein in de automobielindustrie en de luchtvaart, waar lichte onderdelen en een lage productiekost cruciale drijfveren zijn voor innovatie. Belangrijkste voordelen zijn de uitstekende stijfheid en sterkte, en de snelle productie. Iets waar RocTool slim op inspeelt door inductief te gaan opwarmen, waardoor het mogelijk wordt over te schakelen op grotere volumes.”

“Ook de trend om in te zetten op hybride processen, zoals een combinatie spuitgieten en thermovormen, en op nieuwe materialen, zoals een aangepaste sizing voor koolstofgaren of natuurlijke vezels, houdt stand. Daarnaast krijgen lastechnieken steeds meer aandacht, waarbij de focus ligt op automatisatie en procescontrole. Procesinnovaties volgen elkaar momenteel zeer snel op”, aldus Linde De Vriese.

Gezamenlijke beursstand

Het SLC-Lab trad op de internationale JEC-beurs in primeur naar buiten met zijn beide partners, de KU Leuven én de UGent. Markus Kaufmann: “Onze prototypes konden op een sterke belangstelling rekenen. Alleen al het prototype van een draagarm voor auto-ophangingen leverde een tiental informatieaanvragen op, van Europa tot in Japan. Het feit dat we voor het eerst ook met de Universiteit Gent aanwezig waren, was absoluut een meerwaarde.”

Zo was de Eddy Merckx-racefiets een echte publiekstrekker. “Alle professionele racefietsen hebben tegenwoordig een kader uit composietmateriaal.  Zo’n ‘carbon frame’ is opgebouwd uit epoxy, versterkt met koolstofvezels. De UGent heeft een mechanische test ontwikkeld om de stijfheid en performantie van die fietsen te testen en te verbeteren. Iets wat veel interesse uitlokte”, besluit Markus Kaufman.

Het SLC-Lab deelde de 100 m2 grote stand met Kulab, Samsonite, Econcore en Noumenon Design. De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen zette er een bar op, waar Brugse Zot geserveerd werd. Ideaal om bij te netwerken en afspraken te maken over verdere samenwerkingen.

 

Tags: