Punch ontwikkelt energie-efficiënte sturing voor een hybride elektrisch voertuig

De sturing van de hybride aandrijflijn maakt gebruik van een modelgebaseerde, numerieke, optimale controle en werd ontwikkeld met behulp van een controleselectiemethodiek. Deze methodiek geeft suggesties rond geschikte controlealgoritmes om het probleem op te lossen. De geoptimaliseerde controlestrategieën leveren een reductie in brandstofverbruik op tot meer dan 17 procent ten opzichte van het initiële regelgebaseerde algoritme. De controle is een ontwikkeling van het EcoMechatronics-projectteam in opdracht van Punch Powertrain.

Hybridisatie door toevoeging van een secundaire energiebron aan een conventionele aandrijflijn heeft tot doel zowel brandstofverbruik als uitstoot te reduceren. De complexiteit van de hybride aandrijflijn ten opzichte van de conventionele aandrijflijn neemt echter toe, waardoor conventionele regeltechnieken niet meer toereikend zijn. Een superviserende aandrijflijncontroller is aangewezen om te bepalen welke energiebron wanneer tijdens de rijcyclus dient te worden aangewend.

Een dergelijk controllerontwerp maakt gebruik van een systeemmodel en numerieke optimalisatietechnieken om de (globaal) optimale oplossing te vinden.

Lees meer op Techniline.