Prosteps gaat internationaal met SaaS

Het Antwerpse softwarebedrijf Prosteps wil internationaal groeien via hun SaaS-gebaseerde retail-platform, maar heeft hiervoor niet alle nodige knowhow in huis. Samen met Peter Verhasselt van Sirris werd daarom een externe adviesraad opgezet, die de onderneming de komende twee jaar zal bijstaan in de internationale opschaling van het nieuwe SaaS-product Tilroy.

Prosteps is actief in businesstoepassingen in de retailsector. Het bedrijf werkt voornamelijk in een context van ERP-oplossingen voor retailketens. Met het nieuwe aanbod voor online omnichannel-kassasystemen, Tilroy, wil het bedrijf de stap zetten van project- naar een (SaaS) productbedrijf. Aangezien het hier om de adoptie gaat van een vernieuwend, disruptief bedrijfsmodel en bijhorende go-to-market-aanpak die afwijkt van de gekende project-business, laat het ambitieuze bedrijf zich door een adviesraad bijstaan tijdens het schalen.

Groei door SaaS

Prosteps heeft grote internationale retailketens als klant, zoals AS Adventure. De onderneming telt ondertussen al meer dan dertig werknemers en staat onder leiding van Peter De Ranter en Liesbeth Harts. Het bedrijf heeft recent het retail-kassasysteem Tilroy ontwikkeld dat via een SaaS-platform aangeboden wordt. Tilroy combineert de real-time gegevensbeschikbaarheid van SaaS met de robuustheid en uitgebreide functionaliteit van traditionele kassasoftware. Na deelname aan het acceleratieprogramma Startathlon van Sirris lag het voor de bedrijfsleiders vast dat de toekomst van het bedrijf in het SaaS-domein ligt: niet alleen is het de ambitie om een pionierspositie in te nemen in het retail-SaaS-gebeuren, maar ook om globaal verder te groeien, SaaS kent nu eenmaal geen geografische grenzen.

Om dit te bereiken, moesten echter eerst enkele 'blinde vlekken' weggewerkt worden. Daarom werd in samenwerking met Sirris besloten een adviesraad op te richten, bestaande uit verschillende specifiek geselecteerde profielen, die over een periode van twee jaar acht keer per jaar zouden samenkomen om het bedrijf klaar te stomen voor de volgende stap.

MyAdvisoryBoard

Om tot de juiste samenstelling van zo'n adviesraad te komen, hebben Omar Mohout en Peter Verhasselt van Sirris de methodiek MyAdvisoryBoard uitgewerkt op maat van technologische groeibedrijven en ondertussen bij tientallen bedrijven succesvol geïmplementeerd. Op basis van de noden en ambities van Prosteps werd een shortlist van mogelijke kandidaten opgesteld. Na een eerste kennismaking, kwam de adviesraad voor de zomer voor een eerste keer officieel samen. MyAdvisoryBoard biedt ook structuur aan de sessies op basis van een drievoudige agenda rond groei-indicatoren, operationele bottlenecks en innovatieve hefbomen.

Samenstelling adviesraad

In de adviesraad zit onder meer Katrien Maes, omwille van haar uitgebreide kennis van en ervaring in het internationale retail-landschap, waaronder in de functie van Country Manager Benelux bij Esprit en bij S. Oliver. Een ander lid van de adviesraad is Alex Driesen, startup expert en onder meer limited partner bij de venture capitalist Volta Ventures. Alex heeft als Senior Vice-President de internationale groei van Zetes, wereldspeler in automatische identificatie van mensen en goederen, mee opgezet. Een derde lid is Jan Vermeesch, verantwoordelijk voor sales en business development bij het Duitse groeibedrijf Movilizer, actief in digitalisering van Field Operaties. Jan brengt bij de adviesraad onder meer zijn dieptekennis in rond international business development en marketingcommunicatie in complexe B2B-omgevingen. 

Het doel van de adviesraad is de internationale opschaling van het SaaS-kassasysteem Tilroy. Tilroy is momenteel in gebruik bij een dertigtal klanten in België, Nederland en het VK. De ambitie is om over twee jaar internationaal een duizendtal winkels en ketens te bedienen.

Meer weten over de succesvolle methodiek die Sirris uitgewerkt heeft om een adviesraad samen te stellen? Contacteer Peter Verhasselt.