ICTM onderzoekt frezen van AM-componenten met keramische gereedschappen

Turbinebladen, zoals te vinden in vliegtuigmotoren en krachtcentrales, worden vaak gerepareerd tijdens hun levensduur. Klassiek worden gelaste overlays of 'cladding' gebruikt om beschadigde zones te repareren, gevolgd door een serie nabewerkingsstappen die de oppervlaktekwaliteit en dimensionele nauwkeurigheid van het deel garanderen. Deze additieve techniek is uitermate geschikt om complexe reparaties en stukken mogelijk te maken binnen een beperkte tijdspanne en uit exotische legeringen, zoals vaak vereist voor dit soort toepassingen.

Omdat er vanuit de industrie een duidelijke vraag bestaat naar meer onderzoek, meer bepaald in de aanmaak en reparaties van turbineonderdelen, hebben RWTH Aachen en Fraunhofer Institut beslist om een nieuw onderzoekscentrum op te richten rond dit onderwerp. Het International Center for Turbomachinery Manufacturing (ICTM) zal in samenwerking met bedrijven bijvoorbeeld onderzoeken hoe de oppervlaktekwaliteit van titanium delen verbeterd kan worden of hoe additieve technieken nog beter kunnen toegepast worden in de turbinebouw. Het hoofddoel van het ICTM is het versnellen van het innovatieproces en sneller oplossingen op de markt krijgen. Deelnemende bedrijven zijn onder andere DMG Mori Seiki, Emag ECM, GF Machining Solutions, Makino, SLM Solutions, Walter en Rolls-Royce Duitsland.

Een van de eerste projecten waar het ICTM mee aan de slag gaat, is onderzoeken hoe volkeramische gereedschappen kunnen gebruikt worden om additieve stukken af te werken, in het bijzonder additieve stukken uit deze hoogwaardige legeringen. Hierdoor zou het bewerkingsproces sterk verbeterd kunnen worden, met minder slijtage, betere oppervlaktekwaliteiten en een hogere productiviteit als gevolg.

Meer lezen over de afwerking van near-net-shape componenten? Registreer u en ontvang onze derde white paper rond precisieproductie!

Sign up to receive the white papers

Tags: