Het belang van partners in een succesvolle duurzaamheidsstrategie

Recent is bewezen dat een succesvolle duurzame business-strategie veel verder kan gaan dan product en productie en dat ook partners betrokken zijn: van schoenen uit afval tot het doortrekken van de eigen standaard naar de leveranciers toe. Adidas, Duits fabrikant van sportartikelen, is een partnerschap aangegaan met Parley for the Oceans en heeft het eerste innovatieve schoeisel voorgesteld dat uit deze samenwerking is ontstaan.

Parley for the Oceans is een organisatie waarin creatievelingen, bedenkers en leiders samenkomen om het bewustzijn aan te scherpen over de desastreuze staat waarin de oceanen zich momenteel bevinden en om samenwerkingen aan te gaan om deze te beschermen. Als stichtend lid ondersteunt de sportwarenfabrikant Parley for the Ocean in diens educatieve en communicatie-inspanningen en in zijn Ocean Plastic Program dat er naar streeft een einde te maken aan de kunststofvervuiling van de oceanen.

Het eerste prototype product dat wordt voorgesteld, is de bovenzijde van een schoen die volledig vervaardigd is uit garen en vezels gewonnen uit recyclage van afval uit de oceaan en illegale diepzeekieuwnetten. De conceptschoen licht een tip van de sluier van kant-en-klare consumentengoederen uit kunststof uit de oceanen, die later dit jaar uitgebreider zullen worden voorgesteld.

Parley for the Oceans wil van de oceanen een fundamenteel onderdeel maken van het debat rond klimaatverandering, om zo het bewustzijn te vergroten en inspiratie te bieden voor nieuwe samenwerkingen. Adidas koos al langer voor duurzaamheid, maar kan dankzij dit partnerschap nieuwe terreinen betreden en innovatieve materialen en producten creëren voor sportlui.

En daar blijft het voor Adidas niet bij: onlangs verbrak het bedrijf nog zijn zakelijke relaties met dertien van zijn leveranciers in Azië, omdat ze zich niet hielden aan de regels die het bedrijf oplegt aan zijn fabrieken, onder andere op het vlak van arbeid of gezondheid en veiligheid. Zo trekt de fabrikant van sportartikelen zijn werkende duurzaamheidsstrategie door naar zijn volledige partnernetwerk.