Q-lite is erin geslaagd zijn restafval in één jaar tijd met 30 procent te doen dalen. Dit is het resultaat van een hele reeks acties die samenwerking als gemeenschappelijke noemer hebben: onderzoek, hergebruik en een mentaliteitswijziging.

De recyclage van lithium-ion-batterijen voor elektrische voertuigen stelt ons voor een aantal uitdagingen, maar biedt ook kansen voor de Vlaamse industrie en logistiek. In het project Re2LiVe wil Sirris samen met andere clusterorganisaties onderzoeken hoe Vlaamse bedrijven kunnen inspelen op de opportuniteiten in deze groeiende markt. Neem deel en krijg als eerste toegang tot de resultaten!

DSM ontwikkelt samen met andere grote bedrijven een Dyneemavezel (PE met hoog moleculair gewicht) op biologische basis.

Geld verdienen met een product dat nauwelijks of nooit stuk gaat, het is een uitdaging en vergt een ander perspectief: verkoop uw product niet, maar vraag geld voor het gebruik van uw product of van zijn functionaliteit. Klinkt dit wat abstract? Om het concreet te maken geven we een voorbeeld van een kmo die erin slaagt om haar product - een inkommat - als een dienst aan te bieden aan de klant.

Een nieuwe coating op basis van koolzaadolie kan tijdelijk bescherming bieden tegen corrosie in extreme omstandigheden op zee of bij hoge vochtigheid.

De druk op producten van fossiele oorsprong neemt toe en biogebaseerde alternatieven winnen zo aan belang, maar er is nog veel werk aan de winkel. Dit is niet anders in de coatingindustrie. Begin dit jaar mochten we de aftrap geven voor het project 'Bio-gebaseerde coatings: een opportuniteit voor een duurzame onderneming en wereld'.

Kiezen voor secundaire materialen en biogebaseerde materialen als motor voor groei. Gedaan dus met de aankoop van grondstoffen van fossiele oorsprong. Het lijkt vreemd, maar het kan wel degelijk. De toenemende marktvraag laat b-token toe om volop deze kaart te trekken.

Vele producten hebben een erg korte levensduur. Ook kmo’s die 'wegwerp'-producten maken, kunnen inzetten op 'verduurzamen' en het sluiten van de kringlopen. Geen enkel bedrijf kan dat alleen. De bedrijfsleider kan hierbij de trekker zijn en de grenzen van zijn bedrijf openbreken. Zo krijgt u invloed op de buitenwereld, verkrijgt u inzichten vanuit de omgeving en versterkt u uw bedrijfsimago.

Voor de achtste keer ondertussen deed een team van Leuvense studenten mee aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Voor de eerste keer kon het winnen met zijn zonnewagen BluePoint.