De opportuniteiten en uitdagingen van slimme producten

De evolutie van producten naar intelligente, geconnecteerde toestellen die steeds meer ingebed zitten in grotere systemen opent nieuwe opportuniteiten voor productbouwers en zorgt voor radicale hervormingen in bedrijven en hun concurrentiekracht. De uitdaging ligt nu in de economisch haalbare serieproductie van deze toestellen, aangepast aan de noden van de markt.

Slimme producten die verschillende functionaliteiten combineren zijn om meerdere redenen de toekomst, niet alleen voor gebruikers, maar ook voor productiebedrijven, omdat het een sterke strategie is om zich te onderscheiden van de concurrentie. Dergelijke producten passen bovendien volledig in de visie van de digitale transformatie binnen Industrie 4.0.

De complexe aard van deze slimme producten heeft echter een impact op zowat elke functie binnen bedrijven, voornamelijk wanneer het gaat om de industrialisatie ervan (d.i. de stap na de ontwikkeling van de proof of concept en voor de productiefase). In de industrialisatiefase worden alle elementen van het product gedefinieerd en een plaats toegewezen, zodat het geheel op industriële schaal en economisch kan worden geproduceerd met het meest geschikte materiaal, de juiste componenten, software, … en technologieën voor serieproductie, aangepast aan de noden van de markt.

Net deze fase is bij de productie van slimme producten de voornaamste bottleneck om op grote schaal waarde te kunnen creëren. Bedrijven hebben immers vaak een excellente visie als het gaat om slimme producten, maar ze slagen er niet altijd in de uitdaging van de industrialisatie ervan met succes aan te gaan, waardoor ze stranden.

Uitdagingen

De industrialisering van slimme producten gaat met twee uitdagingen gepaard:

  • de acceleratie van het industrialiseringsproces zelf: het is niet zo moeilijk een prototype of zelfs kleine series van een slim product te maken om het concept te valideren. De daaropvolgende stap is echter veel complexer: de voorbereiding op de industrialisering van het product. Slimme producten vereisen immers meerdere expertises, waarbij de complexiteit zich op verschillende vlakken en niveaus situeert, gaande van technologie en proces tot selectie van componenten en zelfs onderhoud.

  • het opschalen van de productie, van kleine series tot massaproductie: elke schaling (van 100 naar 10.000, dan naar 1.000.000 stuks) vraagt om een herziening van de productarchitectuur (materialen, hardware, robuustheid) en van de geselecteerde technologieën (miniaturisering, precisie, assemblage, test- en kwaliteitscontrole).

De industrialisering van slimme producten vraagt daarom om een aangepaste organisatie. Producenten zullen personeel met verschillende manieren van werken en verschillende achtergrond moeten integreren. Ook de technologische infrastructuur zal volledig anders moeten: de stapel technologieën zal opgebouwd zijn uit verschillende lagen, waaronder nieuwe producthardware, embedded software, connectiviteit, een product-cloud bestaande uit software die loopt op verschillende servers die zich elders bevinden, tools voor beveiliging, … De industrialisering van slimme producten kan alleen maar in succes uitmonden wanneer een benadering wordt gehanteerd die ervaring uit diverse technologiedomeinen samenbrengt: materialen, elektronica, dataverwerking en -opslag, software en de beveiliging ervan.

Praktijkvoorbeelden

Deze toedracht lijkt misschien een hele opgave, maar ze is verre van onmogelijk en weldegelijk een sleutel tot succes, zo bewijzen ondertussen verschillende cases. Enkele mooie voorbeelden zijn onder meer de FullUP-meetsonde, waarmee het mazoutniveau in stookolietanks kan gemeten worden dankzij een slimme sensor in de dop, en het intelligente serreconcept van PlantHive, waarmee via hydrocultuur planten in de woonkamer kunnen worden gekweekt, onder de beste omstandigheden en beschut tegen insecten en slecht weer.

Wilt u weten hoe uw slimme producten te industrialiseren? Kom inspiratie opdoen op de voorstelling van de ‘Digital Journey Tracker’ door Sirris en Agoria op 5 december. Tijdens het event zullen ook voorbeelden van andere bedrijven, actief in software en diensten, aan bod komen.