CES 2017 - een blik in de toekomst IV: de virtuele realiteit

De virtuele en toegevoegde realiteit gaat onze zintuigen verscherpen.

De groeicijfers voor 2017 die op de jongste CES-beurs van Las Vegas werden aangekondigd voor de markt van de virtuele en toegevoegde realiteit, waren simpelweg ongelooflijk: een groei van 79 % enkel voor de Amerikaanse markt, goed voor 2,5 miljoen verkochte accessoires, en een omzetgroei van 43 % ($ 660 miljoen).  Wat niet verwonderlijk is, want op de beurs was er echt voor elk wat wils.

We verwijzen de lezer graag naar de definities die Wikipedia geeft van de virtuele en de toegevoegde realiteit:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Toegevoegde_realiteit

https://nl.wikipedia.org/wiki/Virtuele_werkelijkheid

Volgens de voorspellingen van Google en Google Glass of Oculus VR (die Facebook intussen heeft overgekocht voor 2 miljard dollar) gingen de virtuele werkelijkheid en de toegevoegde realiteit onze dagelijkse levens veroveren en ons toegang geven tot een waaier van bijkomende informatie die ons leven zou verrijken. Het verrassingseffect voorbij, koelde de markt snel af door de buitensporige prijzen, het geringe aantal beschikbare applicaties en de lage autonomie van de voorzieningen; het enthousiasme was al even snel gedoofd als het was opgelaaid.

Vier jaar later ziet de situatie er totaal anders uit: normen hebben zich opgedrongen, grote software-uitgevers zijn met hardwareconstructeurs in zee gegaan, 4G wordt stilaan de norm en door de talrijke (Amerikaanse en Aziatische) fabrikanten die accessoires aanbieden, zijn de prijzen fors gedaald. De markt is klaar, de waardeketen ligt vast, de vlieger kan opgaan.

Draagbaar en autonoom apparaat van virtuele realiteit 

Helm voor toegevoegde realiteit; de gebruiker ziet zijn omgeving verrijkt met informatie

Accessoire van virtuele realiteit, dat beeld en klank verenigt

En wat met de applicaties?

Koploper op de markt van de virtuele realiteit is het gaming-segment, op de voet gevolgd door industrie en defensie. Door een brandweerman of een soldaat de kans te geven een extreme situatie virtueel te beleven, kan hij zijn reflexen aanscherpen, slechte beslissingen corrigeren en op een goedkope manier vooruitlopen op de acties die hij op het juiste moment moet nemen.

Anderzijds lijkt de industrie ook warm te lopen voor de toegevoegde realiteit, waarmee Nintendo en zijn Pokemon Go het grote publiek heeft ingepalmd: maintenance, herstellingen, realtimemetingen en preventieve controles wachten op het geschikte accessoire om de markt te bestormen.

Hoofdband en bril voor toegevoegde realiteit

De lijst van fabrikanten is te lang om hier voor te stellen, maar een ding is zeker: deze realiteit is niet langer virtueel. Houdt men hiermee geen rekening, dan negeert men gewoon het bestaan van een steeds meer verbonden en geglobaliseerde wereld.