Wilt u op de hoogte blijven? Gelijkgestemden ontmoeten? Op zoek naar inzichten en innovatieve ideeën voor uw uitdagingen? Deel op 20 februari samen met 100 vooraanstaande bedrijven kennis en ervaring in het Lean netwerk!

De manier waarop mensen software gebruiken en kopen is de laatste jaren ingrijpend veranderd. Het beslissingsproces is verschoven van de koper naar de gebruiker. Deze strategie wordt productgedreven groei genoemd (product-led growth, PLG) en laat bedrijven toe snel en op een kapitaalefficiënte manier te schalen.

In Industrie 4.0 zijn ontwerpen en maken nauw met elkaar verbonden. Dit is het uitgangspunt van de fusie tussen de vakbeurzen Prototyping Xpo en MNE tot één beurs voor de volledige waardeketen, van innovatief ontwerpen in kleine volumes tot series produceren en vermarkten. Prototyping-MNE, waaraan ook Sirris deelneemt, vindt plaats op 5 en 6 februari in Kortrijk.

Op de slimme assemblagelijn in het Sirris-labo te Kortrijk is recent een tijdsregistratiesysteem aangebracht. De assemblagelijn wordt gebruikt om te demonstreren hoe technologie de operator kan ondersteunen bij de verschillende assemblagehandelingen.

Nieuwe cameratechnieken bieden tegenwoordig de mogelijkheid om coatings in-line te monitoren op kwaliteit met meer informatiefeedback dan ooit tevoren. Dit is mogelijk doordat de nieuwe technologie niet enkel een optisch (visueel) beeld maakt van het coatingoppervlak, maar tegelijkertijd ook informatie geeft via spectroscopie in uv-, VIS- en NIR-golflengtes. Samen met VOM wil Sirris nu de mogelijkheden onderzoeken.

Octrooien kunnen ons heel wat leren over de geschiedenis van de technologieën.

De digitale economie wordt gedreven door hyperscale and microcare. Het is cruciaal om schaalbare online diensten aan te bieden die op een gebruiksvriendelijke manier taken overnemen van consumenten en/of business-gebruikers. We vroegen ons af hoe beslissingsnemers hiernaar kijken en spraken met Nadja Desmet, oprichtster van Socialemediaburo.be en Someflex en verkozen tot 'West-Vlaamse beloftevolle kmo van het jaar'.

Het WIPO verzamelt de bemerkingen en commentaren van ondernemers over een document met vragen die rijzen in verband met AI en de impact op intellectuele eigendom.

18 Europese lidstaten hebben in 2019 een grensoverschrijdende markttoezichtscampagne opgezet om de conformiteit van 'slimme' huishoudtoestellen met de relevante productwetgeving te evalueren. De resultaten illustreren dat het bewustzijn rond de specifieke wettelijke vereisten bij integratie van draadloze connectiviteit in een product ondermaats is.