Scaling of digital companies

Scaleup-projecten verkleinen stap van startup naar scaleup

Via het door VLAIO ondersteunde project Scaleup.Vlaanderen biedt Sirris, in samenwerking met Agoria, een waaier aan ondersteuning aan voor digitale product-scaleups die product/markt-fit hebben en willen doorgroeien: een lerend netwerk, individuele coaching, dieptebegeleiding en hands-on workshops, onder meer rond  thema's als 'the art of scaling', funding, internationalisatie, pricing en digital product management.

Begeleiding en netwerking

Tijdens de drie jaar waarin het project al loopt, konden we 90 scale-ups begeleiden. In 2019 namen onder andere Oncomfort (virtual reality voor klinische hypnose), Mobietrain (microlearning en ‘Starter van het Jaar’) en Virteo (een online credit-management-platform) deel. De aanpak van Scaleup.vlaanderen wordt door de deelnemers quasi unaniem positief bevonden.

Voor een aantal bedrijven uit het scaleup-netwerk werd een ‘deep dive’ georganiseerd, bestaande uit drie hands-on sessies met het bedrijf, waarbij een bepaald topic wordt uitgediept. Dit kan onder meer over internationalisatie strategie, pricing of product/market-fit gaan.

Daarnaast namen telkens een 50-tal bedrijven deel aan de tweejaarlijkse events van de ‘One Million Club’. Tot deze ‘club’ horen enkel de scaleups die minstens 1 miljoen euro kapitaal hebben opgehaald of 1 miljoen euro omzet draaien, zoals June Energy, Guardsquare en Contract.fit. Tijdens deze events ligt de focus op networking en peer-to-peer interactie in een setting van ondernemers voor ondernemers.

Ten slotte gaven we vier sessies waarin we onze expertise deelden met andere spelers, met name acceleratoren, binnen het ecosysteem. Zo gaven we workshops over ‘Groeistrategie’ bij Bizidee, ‘Advisory Board’ bij Start it KBC en Ernst & Young, en 'Pricing' bij BRYO/VOKA.

Internationalisatiestrategie

Binnen scaleup.international werd een bevraging uitgevoerd bij 80 scaleups rond hun internationalisatiestrategie. Er werd ook een kwantitatieve analyse gedaan van de internationale markten waarin Vlaamse startups actief zijn. Met de resultaten van de bevraging en de analyse werden de internationalisatie noden van Vlaamse scaleups in kaart gebracht. Ook werd het startup- & scaleup-ecosysteem in Ierland onderzocht, gezien het startup-ecosysteem van dit land net zoals België sterk B2B-georiënteerd is.