Digital servitisation

Digitale servitisatie koppelt digitale diensten aan producten

Het verdienmodel van digitale servitisatie, waarbij fysieke producten verrijkt worden met digitale diensten, biedt productbouwers een waaier aan nieuwe mogelijkheden, maar komt ook met nieuwe uitdagingen. Zo dienen bedrijven die hun producten slim en geconnecteerd willen maken na te denken over het integreren van sensoren en connectiviteit in hun product, komt er naast de hardware ook software bij kijken, is er vaak een impact op het bestaande businessmodel, ... Deze factoren kunnen drempelverhogend werken om hiermee aan de slag te gaan.

Sirris organiseerde twee edities van haar inspiratieworkshop, op 23 januari en op 25 juni, om bedrijven die fysieke producten bouwen en de stap naar slimme, geconnecteerde producten overwegen, een overzicht te bieden van het wat en waarom van digitale servitisatie en hen op weg te zetten. Dit volgens het ‘how was it made’-principe, waarbij we bestaande proof-of-concept ontleedden en elk van de bouwblokken toelichtten, alsook de keuzes die we onderweg gemaakt hebben om tot dit resultaat te komen. Naast de technologische aspecten bespraken we ook de mogelijke impact op de organisatie en het businessmodel.

Deze workshops, die konden rekenen op zo'n 50 deelnemers, maakte deel uit van de Industrie 4.0 Proeftuin Digitale Servitisatie, een initiatief om bedrijven te ondersteunen bij de uitwerking van digitale-servitisatie-proofs-of-concept binnen hun eigen productcontext, met de steun van VLAIO.

Demo's tonen potentieel

Tijdens Open Bedrijvendag op 6 oktober 2019 werd een stofzuigerrobot met extra functies gedemonstreerd. Zo toonden de experts hoe ze bedrijven kunnen helpen bij het maken van slimme, geconnecteerde producten en het uitwerken van digitale diensten op basis van de verzamelde gegevens. In de demo-opstelling konden de bezoekers kennismaken met onze slimme robotstofzuiger die vanop afstand te besturen is. Op basis van de verzamelde data toonden we hoe heel wat nieuwe functies kunnen toegevoegd worden. Deze demo kaderde in de Proeftuin Digitale Servitisatie van VLAIO.

Op het vakevenement Advanced Engineering, dat plaatsvond op 22 en 23 mei, organiseerde Sirris een eigen lezingenprogramma, waarbij het vier verschillende presentaties bracht over verschillende topics die binnen onze expertisedomeinen liggen, onder de titel 'Future-proved products are light, smart and micro, to be achieved with advanced engineering methods'. Een van de lezingen legde uit hoe via digitale servitisatie diensten toe te voegen aan producten. Dergelijke slimme, geconnecteerde producten vertegenwoordigen in essentie een nieuw platform voor de levering van waarde via digitale diensten, het verdienmodel van digitale servitisatie. Zo kan de fabrikant, integrator of operator nieuwe inzichten verwerven in het gebruik van het product en deze informatie kan vervolgens worden gebruikt om een nieuwe inkomstenstroom van de klant te creëren of om de operationele kosten aanzienlijk te verlagen. Het doel van deze presentatie was bedrijven een beter inzicht geven in het wat en waarom van digitale servitisatie, als motivatie om hen op weg te zetten hieraan te beginnen.

Tenslotte vond tijdens 'Futureproof by Sirris'-event, het corporate event van Sirris op 20 juni 2019, een testimonial door de Java Coffee Company plaats, eveneens in het kader van de proeftuin Digitale Servitisatie.