Support the operator

Transparante productie

Het potentieel van onderhoudsrobots in procesindustrie

In het door Interreg Vlaanderen-Nederland gesubsidieerde Smart Tooling-project ontwikkelt het Kennis- en Innovatiecentrum Maintenance Procesindustrie (Ki<|MPi) samen met tien partners uit Vlaanderen en Zuid-Nederland, waaronder Sirris, innovatieve roboticatoepassingen voor maintenance in de procesindustrie., Kmo’s en service providers uit het grensgebied België-Nederland worden als partner betrokken om samen met kennisinstellingen om technologische oplossingen te ontwikkelen. Zo wil men door kostenefficiënter en veiliger te werken de procesindustrie versterken. Het project is opgedeeld in vier hoofdthema's: cleaning, inspectie, werkplaats, UAS. Deze projecten werken volgens hun eigen planning aan de innovaties.

Sirris is betrokken bij het gedeelte rond werkplaats, dat zich focust op de subthema’s ‘lekdetectie’ en ‘augmented reality’. Het onderdeel rond lekdetectie richt zich op het uitvoeren van lekdetectie met cobots. De cobot zal via een probe de potentiële lekkage bij op druk gezette kleppen die ingezet worden in de procesindustrie ‘afsnuffelen’. Het Nederlandse bedrijf Industrial Testing & Inspection Services (ITIS) neemt in dit kader deel als partner in samenwerking met Sirris.

Augmented reality richt zich op digitale ondersteuning van technici bij inspectieactiviteiten en herstelinstructies op de werkplaats. Als resultaat van deze digitale ondersteuning wordt een verhoogde efficiëntie, minder administratie en betere kwaliteit verwacht. Ook voor dit onderdeel is Sirris betrokken en werkt hiervoor samen met het Gentse bedrijf Augnition en het Antwerpse Iristick.

Sirris onderzoekt potentieel van mobiele cobot

Met de komst van de KMR iiwa in onze vestiging in Diepenbeek heeft Sirris er (tijdelijk) een cobot 'met armen en benen' bij. Deze cobot staat ter beschikking van onze experts om het potentieel ervan te ontdekken en van geïnteresseerde bedrijven om hem te testen.

De KMR iiwa - een combinatie van een robotarm met een AGV - verenigt de sterke punten van een gevoelige, lichtgewicht cobot - de LBR iiwa - met een mobiel, autonoom platform. Zijn maximale beweeglijkheid, precisie en autonomie kunnen de productie van onze bedrijven aanzienlijk optimaliseren en maken deze cobot uitermate geschikt om te voldoen aan de vereisten van Industrie 4.0.

Om het potentieel en de beperkingen van deze mobiele cobot volledig te doorgronden en in kaart te brengen, stelt Sirris een demo op. Met de kennis die we zo verwerven, kunnen we bedrijven die willen komen kennismaken met de KMR iiwa beter begeleiden.

Integratie van cobots bij kmo's

De mogelijkheden met cobots zijn oneindig, maar hoe begin je eraan in de praktijk? Tijdens een van de vier hands-on workshops over collaboratieve robots (cobots), die afwisselend in onze sites van Kortrijk en Diepenbeek plaats hadden, begeleidden de adviseurs van Sirris de deelnemers tijdens de eerste stappen van het implementeren van een concrete opdracht. In 2017 deden in het totaal 55 deelnemers ervaring op met onze installaties.

Flexibele Sawyer klaar voor tests in industriële productie

Op 25 april 2017 stelde Sirris samen met POM West-Vlaanderen Sawyer van Rethink Robots voor in het Smart & Digital Factory Lab in Kortrijk, een presentatie door industrie en pers fel gesmaakt werd. Met deze eenarmige cobot kunnen bedrijven voortaan nog meer en beter gebruik maken van de uitgebreide expertise en unieke infrastructuur die Sirris ter beschikking stelt om deze technologie te leren kennen, applicaties te ontwikkelen en testen en de inzetbaarheid voor specifieke uitdagingen te evalueren.

Sawyer is CE-gekeurd, dus inzetbaar in industriële productie en ontwikkeld om snel aangepast te kunnen worden aan de veranderende productieomgeving. Hij is hierbij voldoende agile om snel van toepassing te veranderen en taken net zoals mensen uit te voeren. De flexibele, interactieve cobot is ontworpen om onder meer machines te beladen, printplaten te testen, assemblagehandelingen uit te voeren en andere precieze taken te volbrengen binnen een high-mix low-volume context. Dit zijn typische taken die voorheen moeilijker te automatiseren waren met klassieke industriële robots.

Slimme assemblagelijn voor kostenefficiënte productie van kleine reeksen

Met de bouw van een compleet nieuwe demonstrator waarop ondernemingen zelf de mogelijkheden van Industrie 4.0 kunnen uittesten, pakt Sirris met steun van POM West-Vlaanderen de uitdagingen in de productie van vandaag en morgen aan. Op 18 oktober ging de nieuwe pilootlijn voor kostenefficiënte productie van kleine reeksen officieel van start. De inwijding kon rekenen op meer dan 200 aanwezigen uit de industrie die naar onze Smart & Digital Factory in Kortrijk afzakten.

De slimme assemblagelijn  komt tegemoet aan verzuchtingen vanuit de industrie rond digitalisering en toenemende complexiteit, en de nood aan laagdrempelige oplossingen voor een efficiëntere productie en gebruiksvriendelijke ingrepen ter ondersteuning van de operator. Bovendien moet men kunnen overschakelen naar een hogere reactiesnelheid. Dit door de seriegrootte te reduceren tot een single-piece-flow, de buffer in productie tot nul te herleiden en gebruik te maken van one-touch logistiek en zelfsturende productiecellen.

Onze testversie van de fabriek van de toekomst bestaat uit een assemblagelijn van zes cellen, volledig in de lijn van Industrie 4.0 en doordrongen van de QRM-gedachte. Het uitgangspunt is de operator die efficiënt moet kunnen werken via ondersteuning van allerlei technologieën, zoals een cobot, AGV, digitale werkinstructies die geprojecteerd worden op een scherm of het werkvlak. We willen met de nieuwe lijn aantonen dat een kmo met een budget van 100.000 à 150.000 euro een dergelijke slimme assemblagecel kan bouwen met technologie die vandaag op de markt is. De ROI moet komen van een verbetering van manproductiviteit, kwaliteitsbeheersing en verhogen van snelheid en flexibiliteit. Een terugbetalingstermijn van minder dan drie jaar moet realistisch zijn.