Productie-automatisering en de opkomst van de cobots

2016 stond in het teken van productieautomatisering. Sirris zet in op cobots als antwoord op vragen van de industrie naar oplossingen voor bijvoorbeeld repetitieve of lichamelijk belastende taken, in kleine series, snel veranderende omgevingen. Na de uitbouw van de infrastructuur in onze site in Diepenbeek volgde de lancering van de nieuwe site in Kortrijk, speciaal gewijd aan technologieën ter ondersteuning van operatoren.

Smart & Digital Factory vestigt zich in Kortrijk

Op 3 maart opende Sirris haar achtste vestiging in Kortrijk. Hier bracht het het hightech ‘Smart & Digital Factory’-applicatielab onder dat zich volledig toelegt op productieautomatisering en de mogelijkheden van cobots. Met dit lab willen we samen met de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen technologieapplicaties, onder meer in het kader van Factories of the Future en Industrie 4.0, beschikbaar stellen voor West-Vlaamse en Vlaamse bedrijven. De vestiging bevindt zich in het hart van het dichte kmo-netwerk rond mechatronica en dichtbij de onderzoekspartners. Ze beschikt over de nodige kantoorruimte en labo's, met onder meer een demoruimte voor flexibele productieautomatisering. In deze een demoruimte kunnen bedrijven de haalbaarheid van de technologieën evalueren en uitproberen. Om een beeld van de mogelijkheden te geven, werden bij de opening drie automatiseringsmogelijkheden opgesteld.

Inspiratie

Cobots - beter bekend is meer bemind

In de loop van 2016 vonden verschillende events rond productieautomatisering en cobots plaats. Op die manier wilde Sirris de bekendheid van cobots en hun mogelijkheden verder helpen uitdragen, om zo de drempel te verlagen voor de bedrijven om ermee aan de slag te durven gaan. We waren betrokken in de organisatie van allerlei kennismakingsevents, in eigen huis en bij bedrijven met een voortrekkersrol in dit domein. Zo namen we deel aan roadshows - op 15 september bij Valeo en op 17 november bij FN Herstal - en aan Open Bedrijvendag op 2 oktober, en op 10 november organiseerden we de eerste hand-on worshop rond cobots in Diepenbeek.

Eerste ervaring met cobots tijdens 'Meet the cobots'

Cobots zorgen ervoor dat de productielijn op een flexibele manier kan geautomatiseerd worden. De mogelijkheden zijn oneindig, maar hoe begin je eraan in de praktijk? Tijdens deze eerste hands-on workshop in het lab in Diepenbeek liet Sirris de aanwezige bedrijven zelf de antwoorden vinden. De Sirris-adviseurs lichtten toe hoe dit gestructureerd aan te pakken en gaven verschillende do's en don'ts mee. Zo konden onze experts de deelnemers begeleiden tijdens de eerste stappen van het implementeren van een concrete opdracht. Zij konden zo zelf ervaren waar de moeilijkheden en mogelijkheden liggen, en inzicht krijgen in wat allemaal komt kijken bij de integratie van een cobot.

Projecten in 2016

Kmo's helemaal bij met productieplanning en -aansturing dankzij Plan&Co

Tijdens contacten met kmo's  merkten de Sirris-adviseurs op dat bij velen onder hen de processen, methoden en IT-tools die betrekking hebben op planning en aansturing onvoldoende uitgebouwd en gedigitaliseerd waren om het nodige overzicht te krijgen en zo korte doorlooptijden te garanderen. Het project Plan&Co bracht een inhaalbeweging teweeg bij zo veel mogelijk kmo's op het vlak van state-of-the-art methoden en softwaretools voor productieplanning op kantoor en aansturing op de werkvloer. De focus was breed en omvatte QRM, lean, ERP, planningstools, MES, ... Op twee jaar tijd bezochten de experts meer dan 200 bedrijven, maakten ze analyses op basis hiervan en stelden adviezen op. Ook opvolging en zelfs korte opleidingen behoorden tot de mogelijkheden. Maar liefst 85 procent van de deelnemende bedrijven adopteerde de best practices en er vloeiden 26 projecten uit voort. Ook na het afsluiten van het gesubsidieerde Plan&Co-project wordt de dienstverlening verder gezet in de vorm van een tweedaagse audit.