AddSmart – Waardecreatie in producten met slimme, geconnecteerde technologie

AddSmart
Heel wat bedrijven die hun producten slim en geconnecteerd willen maken, zijn op zoek naar de juiste ontwikkelaanpak. Hoe plaats je hierbij waardecreatie centraal en hoe ga je om met slimme, geconnecteerde technologie? Sirris en Fraunhofer IEM (Institute for Mechatronics System Design) hebben een collectief onderzoeksproject (CORNET) opgezet met de steun van VLAIO om een concrete aanpak uit te werken die bedrijven op weg helpt bij de ontwikkeling van hun slim geconnecteerd product.

Context

Wie met de ontwikkeling van een slim geconnecteerd product start, vindt hiervoor geen gouden handleiding. Sommige referenties leggen vooral de nadruk op de verschillende mogelijke opportuniteiten dankzij slimme, geconnecteerde technologie en andere gaan zeer diep in de technologische aspecten van de ontwikkeling. 

Doel

Met dit project willen we tegemoet komen aan de noden bij productbouwers om een concreet en laagdrempelig inzicht te krijgen in:

  • Manieren om waarde toe te voegen als vertrekpunt voor de ontwikkeling
  • De stappen om vanuit een productidee tot een oplossingsconcept te komen
  • Hoe technologiekeuzes te maken, bijvoorbeeld voor connectiviteits- en cloudoplossingen
  • Technologische bouwblokken voor het bouwen van proof-of-concepts
  • Vereiste expertise, ontwikkeltijd en -kosten voor proof-of-concepts
 

Met deze inzichten wil het AddSmart project bedrijven kennis bijbrengen over de conceptuele ontwikkeling van producten met slimme geconnecteerde technologie en zo de transitie van de doelgroep naar slimme geconnecteerde producten versnellen

Benadering

We brachten de inzichten rond de conceptuele ontwikkeling van slimme geconnecteerde producten samen in de volgende concrete projectresultaten:

  • overzicht van slimme productstrategieën om waarde te creëren met slimme, geconnecteerde producten
  • stapsgewijze aanpak voor de ontwikkeling van een slim, geconnecteerd product van idee tot oplossingsconcept
  • starter kit met technologische bouwblokken voor een proof-of-concept
  • Vier demonstratoren die bovenstaande resultaten demonstreren op industriële voorbeeldcases

Deze resultaten worden tijdens en na afloop van het project verspreid naar de doelgroep aan de hand van artikels, demonstraties en workshops.

Doelgroep

De doelgroep van het project omvat bouwers van eindproducten in een breed scala van industriële sectoren, die een slim geconnecteerd product willen ontwikkelen.

Projectpartners

 

Financieel

Timing

Het AddSmart-project loopt van januari 2018 tot april 2020.

Informatie

Herkent u deze uitdagingen? Interesse in de resultaten van dit project? Neem contact op met ons!