3D-printing-innovator Materialise sleept Factory of the Future Award in de wacht

Sinds de vijfde editie van de Factory of the Future Awards vorige maand zijn er tien nieuwe bedrijven met de titel van Factory of the Future, de prijs van Sirris en Agoria voor de bedrijven die er het best in slagen om de technologieën van de toekomst te verzoenen met werk op maat van mens en milieu. Een van de winnaars is 3D-printing-pionier Materialise.

Eén van de sleuteldoelstellingen van Sirris en Agoria is om de technologische industrie maximaal te laten bijdragen aan een welvarende en duurzame samenleving. Samen met verschillende partners ondersteunen Sirris en Agoria de maakbedrijven om dit te kunnen verwezenlijken, onder andere via het project ‘Factory of the Future’, waarbij jaarlijks de beste leerlingen van de klas onderscheiden worden met een award.

Fabrieken van de Toekomst investeren in digitalisering, in slimme processen en producten en in een productie van wereldniveau, maar ze gaan ook doordacht om met energie en materialen en hebben aandacht voor betrokkenheid, creativiteit en autonomie van hun medewerkers.

De tien winnende bedrijven die dit jaar de titel van Factory of the Future uit handen van Vlaams minister-president Geert Bourgeois ontvingen, zijn BMT Aerospace, Bosch, Colruyt Group Fine Food, Duracell, Janssen, Lavetan, Mirion Technologies, Niko Group, Materialise en Rf-Technologies.

Innovatieve 3D-applicaties

Materialise is een pionier in het ontwikkelen van 3D-printsoftware en levert daarnaast ook 3D-printdiensten aan bedrijven uit verschillende industrieën, waaronder de gezondheidszorg, automobielindustrie, luchtvaart, design en consumentengoederen. Het helpt hen bij de ontwikkeling van innovatieve 3D-printapplicaties. Het bedrijf is gevestigd in Leuven, telt 24 kantoren in 18 landen en heeft ook productiesites in Tsjechië en de VS.

In 2008 werd de Belgische productie opgesplitst in een industriële en een medische poot, waarbij de medische productie de lead plant voor de Materialise-groep is. De industriële productie in de Leuvense site is sinds 2004 in volle transformatie om naast prototypes ook eindproducten te produceren, zij het in kleine series.

Materialise heeft over de jaren heel wat onderzoek verricht naar het zoeken van de meest optimale parameters om efficiënt te kunnen produceren met een steeds hogere kwaliteit van 3D-geprinte objecten. 3D-printen is inherent een digitaal proces en deze technologie is in te passen in een groter verhaal van manufacturing, waarbij opvolging van de volledige productie mogelijk is, IoT om aan data-analyse te doen en AI om sneller te leren hoe het proces verder kan worden geoptimaliseerd.

Kruisbestuiving via co-creatietrajecten

Via co-creatietrajecten, waarvan er meerdere tegelijk lopen, kan Materialise zijn expertise en competenties combineren met die van zijn projectpartners, om zo nieuwe toepassingen te ontwikkelen. Met een partner heeft Materialise een tool ontwikkeld voor de massa-customisatie van brillen: deze kunnen op maat en op vraag worden geproduceerd volgens een volledig gedigitaliseerd proces, waarbij op basis van een gezichtsscan een 3D-beeld wordt gegenereerd. Hierop wordt automatisch een 3D-ontwerp voor een bril gemaakt, dat dan wordt 3D-geprint en afgewerkt. Andere innovaties die zo werden ontwikkeld, zijn liners voor skischoenen, zolen voor sportschoenen en boormallen voor de medische industrie. Op die manier kan Materialise binnen de wereld van beide partijen een toegevoegde waarde bieden, met 3D-printen of met vernieuwende businessmodellen.

Door de introductie van nieuwe applicaties (waaronder bijvoorbeeld het opzetten van productie voor vliegende onderdelen in de vliegtuigindustrie) en het uitbreiden van de materialenportefeuille wil de onderneming haar Belgische productie meer en meer als pilootplant laten fungeren. Eens productie uit de pilootfase komt, wordt gekeken of die productie kan overgeheveld worden naar de buitenlandse kantoren, dan wel of de productie kan geïnternaliseerd worden bij de klanten van de productie.

Benieuwd hoe een Factory of the Future er vanbinnen uitziet? Van 21 maart tot 9 juni organiseert Agoria opnieuw een Factory of the Future Roadshow, die 19 winnaars zal aandoen. Deze roadshow is uw kans om ter plaatse de aanpak van Factory of the Future-winnaars te bekijken, met hen in dialoog te gaan en uw eigen uitdagingen te toetsen aan hun ervaring. Meer info vindt u in onze agenda.